Tickets voor deze voorstelling zijn te koop via: http://bit.ly/losinggroundSTUK
Sara is een filosofieprofessor die ‘extase’ vanuit een puur rationeel perspectief probeert te onderzoeken, terwijl haar artistieke echtgenoot het aantrekkelijker vindt om dat gevoel na te jagen. Sara gaat helemaal op in de Westerse filosofie, maar ironisch genoeg worden de beperkingen van haar leven duidelijk door haar betrokkenheid in de zwarte volkscultuur.
De film wordt gevolgd door een nagesprek (Stoffel Debuysere) met Nina Lorez Collins, de dochter van Kathleen Collins en editor van Notes from a Black Woman's Diary, een prachtig boek met een selectie teksten van Kathleen Collins.
Losing Ground - door Kathleen Collins zelf omschreven als een komisch drama over een jonge vrouw die zichzelf te serieus neemt - was een van de eerste langspeelfilms van een onafhankelijke Afro-Amerikaanse filmmaakster. De film kreeg na zijn release een nogal onverschillige ontvangst van verdelers en critici, die vooral zagen wat ontbrak: armoede en geweld. Of, zoals cameraman Ronald K. Gray het uitdrukte, het ontbrak aan “poor suffering black folk”. Nu herontdekt en heruitgebracht voelt Losing Ground “als nieuws, als een bulletin uit een vitale en vooralsnog onontgonnen dimensie van de werkelijkheid.” (A. O. Scott, The New York Times).