Ki-taek woont met zijn gezin in een armoedig kelderappartement, niet veel meer dan één kamer, met amper toegang tot Wi-Fi. Ze knopen de eindjes aan elkaar met onderbetaalde baantjes, maar wanneer ze ook die verliezen, besluit de zoon, Ki-woo, het over een andere boeg te gooien. Met een vervalst diploma en een proper hemd biedt hij zich aan als de vervanger van de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park. De inventieve Ki-woo spot meteen tal van opportuniteiten om zijn familieleden aan een baantje te helpen. Wanneer de hyperactieve zoon een kunstleerkracht nodig heeft, oppert hij zijn 'collega' Jessica voor, een rol die zijn zus met verve zal vervullen. Terwijl ze doen alsof ze elkaar niet persoonlijk kennen, werken de gezinsleden zich in een mum van tijd in de luxueuze woning van de familie Park binnen. Hun nieuw bestaan loopt echter niet zoals gepland.
"Zijn [Joon-ho Bong] visuele en vertelkundige meesterschap is indrukwekkender dan ooit. Werkelijk elk detail, van een perzik tot een steen met magische krachten, heeft zijn nut. Ja, dit is zonder enige twijfel de meest onweerstaanbare Gouden Palm in jaren." ★★★★★ - De Morgen
"This monochrome edition puts the masterful satire in a new light." ★★★★ - The Guardian
Parasite was dé grote verrassing van de Oscars dit jaar en ging naar huis met 4 Oscars, waaronder die van Beste Film. Een historisch moment, want het is de allereerste keer dat een niet-Engelstalige film de meest prestigieuze van alle Oscars wint. Bong had altijd al een grote liefde voor zwart-witfilms en maakte - net als hij eerder al voor Mother (2009) deed - een zwart-wit versie van de film. Volgens hem voegen de grijswaarden nog meer tragiek toe aan de personages en het verschil in de leefruimte van de twee families. Het is in elk geval razend fascinerend om dit meesterwerk in zwart-wit te (her)zien en er een geheel nieuwe esthetiek in te ontdekken.