Wadjda, een 10-jarige meisje, woont met haar moeder in een buitenwijk van Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Haar vader komt af en toe langs, maar staat onder druk van zijn ouders om een tweede vrouw te nemen, die hem wèl een zoon kan schenken. Ondanks haar conservatieve omgeving is Wadjda een speels kind dat regelmatig grenzen aftast. Wanneer ze een mooie groene fiets wil hebben, is haar moeder daar tegen: wat zou de gemeenschap ervan denken? Fietsen is immers niet gepast voor een meisje. Maar Wadjda geeft niet op en besluit het geld zelf bij elkaar te sparen. Ze zet een handeltje op in zelfgemaakte snuisterijen en besluit deel te nemen aan een Koranwedstrijd...
Wadjda is de filmkeuze van het CLT in het kader van Vrouwendag 2024.
"Zonder de controverse op te zoeken toont Al-Mansour de afgeschermde wereld van Saudische vrouwen dankzij een bekoorlijke familiefilm waarin vrouwenrollen de bovenhand krijgen." - Filmmagie
"Dit drama, dat de kracht van een Iraanse fabel heeft, licht ook écht een tip van de sluier op en gunt je een fascinerende inkijk in een wereld die je zelden of nooit in de bioscoop ziet. (..) Wadjda blaast nieuw leven in de cinema van de Golf." - De Morgen
Wadjda is in meer dan één opzicht een baanbrekende film: het is de eerste film die integraal in Saudi-Arabië werd gefilmd, en dat door de eerste vrouwelijke Saudische filmmaker. Maar Wadjda is vooral ook een charmante en innemende film over een gesloten gemeenschap, met universele, herkenbare thema’s als hoop, lef en doorzettingsvermogen. Wadjda won de Grote Prijs op het Filmfestival van Dubai, de Persprijs op het Festival van Venetië, en de Publieksprijs op het Filmfestival van Rotterdam.