Apocalypse Now: Final Cut
De jonge kapitein Benjamin L. Willard wordt belast met de zware taak om een zekere kolonel Kurtz op te sporen in het hart van de Vietnamese jungle. De kolonel is gek geworden, heeft een heel regiment aangezet tot desertie en heeft zich geïnstalleerd als een soort van 'Keizer van de Jungle'. Kortom, de man is een gevaar en moet zo snel mogelijk uitgeschakeld worden. Willard trekt voor zijn zoektocht heel Vietnam door en wordt onderweg geconfronteerd met het vreselijke gelaat van de oorlog. Hij begint zich stilaan af te vragen of het allemaal wel de moeite is en wie die Kurtz dan wel mag zijn dat de legertop zo graag zijn vel wil?
Leuven: Op zondag 15 december wordt de vertoning voorafgegaan door een inleiding van ZED-programmator Koen Monserez.
Young Captain Benjamin L. Willard is charged with the arduous task of tracking down a certain Colonel Kurtz in the heart of the Vietnamese jungle. The colonel has gone mad, incited an entire regiment to desert and installed himself as a sort of “Emperor of the Jungle’’. In short, the man is a danger and must be eliminated as soon as possible. Willard travels all over Vietnam in search of Kurtz and is confronted with the terrible face of war along the way. He quietly begins to wonder if it is all worth it and who exactly this Kurtz might be.
"De conclusie is even simpel als onthutsend: fims als ’Apocalypse Now’ maken ze vandaag niet meer, en zullen ze wellicht ook nooit meer maken." - Humo
"Eén van de beste oorlogsfilms ooit." - K.U.T.-site
"Ondanks of dankzij de problemen is Apocalypse Now (..) een ongekend krachtige (anti)oorlogfilm geworden over onmacht, waanzin en wanhoop." - Cinema.nl
" Coppola's visually beautiful, ground-breaking masterpiece with surrealistic and symbolic sequences" - Tim Dirks, The Greatest Films
"As technically complex and masterful as any war film I can remember." - New York Times
The Coppola Collection
Samen met andere veteranen als Scorsese, Spielberg, De Palma of Lucas behoort Coppola tot wat de 'New Hollywood'-generatie wordt genoemd. Startpunt van deze beweging was het onverwachte succes van Bonnie & Clyde in 1967, waardoor de klassieke Hollywoodstudio's de deuren openden voor het jonge geweld, letterlijk en figuurlijk. Coppola kende in zijn carrière hoge pieken en diepe dalen. Met Megalopolis maakt Coppola op 85-jarige leeftijd zijn ultieme passieproject waar, ideale gelegenheid dus voor een mooie retrospectie deze kerstmaand.
Toen de film in 1979 uitkwam, werd Apocalyps Now gezien als de ultieme Vietnamfilm: de horror van de oorlog werd nooit beter weergegeven. Voor de crew was de film een eigen Vietnam: de opnames in de jungle zouden slechts enkele weken duren, maar door allerhande tegenslagen werd dit gerekt tot 14 maanden. Martin Sheen bezweek bijna aan een hartaanval, Coppola werd zelf bijna een Kurtz door zijn drugsprobleem, de helikopters werden continu teruggeëist en de overbetaalde Marlon Brando gedroeg zich als een prima donna en dreef de crew daarmee de palmbomen in... maar het resultaat was Grote Cinema. Apocalypse Now won de Gouden Palm en twee Oscars. Zed vertoont de Final Cut-versie van Coppola die in 2019 werd uitgebracht gebaseerd op 4K restoratie van de originele film uit 1979.