Der Letzte Mann

Der Letzte Mann

Het leven van een oudere man draait volledig rond zijn job als portier van een luxueus hotel. Hij geniet zichtbaar van het prestige dat deze baan hem biedt, hij krijgt respect in zijn buurt en leidt een waardig leven. Zijn wereld stort ineen wanneer hij op een dag vervangen wordt door een jongere portier en verplaatst wordt naar de toiletten. Om de schande nog groter te maken, wordt hij gedwongen zijn uniform, het symbool van zijn prestige, in te leveren.

Commentaar

Der Letzte Mann is een uitstekend voorbeeld van het Duitse expressionisme en is een tour-de-force van cameratechnieken en visuele verkenning van het medium. De bekendste scène in dit opzicht is ongetwijfeld de droomsequentie waarin een dronken Emil Jannings probeert een koffer te balanceren op één hand. Het gebruik van vervormde lenzen, vergrotingen en bizarre hoeken om de innerlijke staat van een personage weer te geven, was ongezien voor die tijd. Karl Freund, de cameraman, zou later naam maken met Metropolis. Der Letzte Mann is ook bekend omdat de film maar één tussentitel heeft, iets wat tot dan toe ongezien was. Dit zorgt voor een onverwachte, bijzondere inkijk in de visie van de filmmakers.

Jaar
1924
Duur
01:34
Land
Duitsland
Filmregisseur
Friedrich Wilhemn Murnau
Cast
Emil Jannings, Georg John, Hans Unterkircher
Dialogen
Geen ondertiteling
Locatie
Klik op het uur om tickets te kopen.
Er zijn geen voorstellingen voor deze locatie deze week.
Vesalius
STUK
Auditorium

Gerelateerde films

Voor de programmatie van deze filmklassiekers werkt Cinema ZED ook dit jaar samen met prof. Roel Vande Winkel. De reeks start bij het prille begin van de zevende kunst en overloopt chronologisch enkele hoogtepunten uit de filmgeschiedenis. Elke vertoning wordt voorafgegaan door een opgenomen inleiding van prof. Roel Vande Winkel. 

In samenwerking met Instituut voor Mediastudies.