In een residentiële buurt van Georgetown leeft de alleenstaande moeder Chris samen met haar dochter Regan, een meisje van 12 jaar. Het huis en de tot dan zo vredige buurt worden opgeschrikt door enkele vreemde gebeurtenissen: Chris wordt wakker door mysterieus gekrab dat van de zolder komt, Regan klaagt erover dat haar bed "beweegt" en in een nabij gelegen kerk wordt het beeld van de Heilige Maagd zwaar geschonden. Een paar dagen later, tijdens een feestje, gedraagt Regan zich heel vreemd tegenover de gasten. De dokters denken aan een letsel in haar hersenen, maar een radiologisch onderzoek spreekt dat tegen. Wanneer Chris haar dochter op een avond terugvindt in een ijskoude kamer, met haar gezicht bedekt met puisten, rollende ogen en wartaal uitslaand, kijken de dokters machteloos toe. Een lokale priester denkt dat het meisje misschien bezeten is...
Na de vertoning op 11/03 om 20u volgt een nagesprek met Patrick Duynslaegher.
Weinig mensen hebben een even grote passie voor en grondige kennis van de cinema en haar rijke geschiedenis als Patrick Duynslaegher (artistiek directeur Filmfest Gent en voormalig filmjournalist Knack). Hij breekt een lans voor William Friedkin: van alle regisseurs die de Amerikaanse cinema in de jaren ‘70 ingrijpend hebben getransformeerd (de zogenaamde new-Hollywood generatie van Spielberg, De Palma of Scorsese), is hij degene die het meest aan herontdekking toe is.
"If movies are, among other things, opportunities for escapism, then “The Exorcist” is one of the most powerful ever made." ★★★★★ - Roger Ebert
Heel wat gerenommeerde regisseurs hadden de verfilming van de bestseller van William Peter Blatty geweigerd, totdat het scenario bij William Friedkin terecht kwam. Die had net naam gemaakt met The French Connection en wist het grote Warner te overtuigen om hun schouders (en hun geld) te zetten onder deze productie. Dat zorgde ervoor dat Friedkin beroep kon doen op een gerespecteerde acteur als Max von Syndow, een degelijk productiebudget en een uitgebreide promotiecampagne. The Exorcist haalde het genre van de horrorfilm voorgoed uit de wereld van de sjofele B-film en wist zelfs een Oscarnominatie voor Beste Film binnen te halen.