Gardens of Stone
Virginia, eind jaren ‘60. Sergeant Clell Hazard, zelf oorlogsveteraan, brengt zijn dagen door op het immense kerkhof waar de Amerikaanse slachtoffers uit alle oorlogen begraven worden. Hij houdt niet van zijn job. Dag na dag begraaft hij met zijn team nieuwe slachtoffers uit Vietnam. Wanneer de jonge soldaat Jackie Willow op de legerbasis arriveert, ziet Clell dat ook hij ervan droomt om zo snel mogelijk in actie te komen in Vietnam. Samen met zijn collega Nelson probeert Clell de jonge soldaat op andere gedachten te brengen.
Leuven: Op vrijdag 13 december wordt de vertoning voorafgegaan door een inleiding van ZED-programmator Koen Monserez.
Virginia, late 1960s. Sergeant Clell Hazard, a war veteran himself, spends his days in the immense cemetery where American victims from all wars are buried. He doesn't like his job. Day after day, he and his team bury new casualties from Vietnam. When young soldier Jackie Willow arrives at the army base, Clell sees that he too dreams of being in action in Vietnam as soon as possible. Together with his colleague Nelson, Clell tries to change the young soldier's mind.
The Coppola Collection
Samen met andere veteranen als Scorsese, Spielberg, De Palma of Lucas behoort Coppola tot wat de 'New Hollywood'-generatie wordt genoemd. Startpunt van deze beweging was het onverwachte succes van Bonnie & Clyde in 1967, waardoor de klassieke Hollywoodstudio's de deuren openden voor het jonge geweld, letterlijk en figuurlijk. Coppola kende in zijn carrière hoge pieken en diepe dalen. Met Megalopolis maakt Coppola op 85-jarige leeftijd zijn ultieme passieproject waar, ideale gelegenheid dus voor een mooie retrospectie deze kerstmaand.
Coppola wordt wel eens de beste ‘mannen’-regisseur van zijn generatie genoemd; hij bracht Brando, De Niro, Hackman, Duvall tot fenomenale prestaties. Deze keer zijn het James Caan (The Godfather) en de recent overleden James Earl Jones die hij tot ingetogen, maar uitzonderlijke vertolkingen aanzet. Gardens of Stone is de kleine broer van Apocalypse Now; de tegenhanger die het immense leed van de oorlog niet vanuit het slagveld vertelt, maar vanuit het thuisfront. Vragen over de zinloosheid van oorlog en Coppola’s grote thema’s als familie, eer en geweld zitten vervat in de film, maar op een elegische, contemplatieve, zelfs warme toon.