Ki-taek woont met zijn gezin in een armoedig kelderappartement, niet veel meer dan één kamer, met amper toegang tot Wi-Fi. Ze knopen de eindjes aan elkaar met onderbetaalde baantjes, maar wanneer ze ook die verliezen, besluit de zoon, Ki-woo, het over een andere boeg te gooien. Met een vervalst diploma en een proper hemd biedt hij zich aan als de vervanger van de privéleraar van Da-hye, dochter van de rijke familie Park. De inventieve Ki-woo spot meteen tal van opportuniteiten om zijn familieleden aan een baantje te helpen. Wanneer de hyperactieve zoon een kunstleerkracht nodig heeft, oppert hij zijn 'collega' Jessica voor, een rol die zijn zus met verve zal vervullen. Terwijl ze doen alsof ze elkaar niet persoonlijk kennen, werken de gezinsleden zich in een mum van tijd in de luxueuze woning van de familie Park binnen. Hun nieuw bestaan loopt echter niet zoals gepland.
"Zijn [Joon-ho Bong] visuele en vertelkundige meesterschap is indrukwekkender dan ooit. Werkelijk elk detail, van een perzik tot een steen met magische krachten, heeft zijn nut. Ja, dit is zonder enige twijfel de meest onweerstaanbare Gouden Palm in jaren." ★★★★★ - De Morgen
"Met een zwierige stijl en een flinke scheut satire is Bongs parabel over falen en succes een ware filmische triomf." ★★★★ - Filmmagie
"Dolkomisch, bitter, tragisch, spannend: deze film is niet in één genre te vangen." ★★★★ - De Standaard
"Een geestige, inventieve en heerlijk zwierig geregisseerde suspensekomedie." ★★★★★ - Knack
"De manier waarop Bong slapstick en spanning naadloos door elkaar laat vloeien, getuigt van een fenomenale beheersing van het medium, de fotografie is magnifiek." ★★★ - HUMO
De grote verrassing van de Oscars dit jaar! Parasite ging naar huis met 4 Oscars, waaronder die van Beste Film. Een historisch moment, want het is de allereerste keer dat een niet-Engelstalige film de meest prestigieuze van alle Oscars wint. Voor kenners komt deze bekroning niet onverwacht. Na de Hollywood producties Snowpiercer en Okja, in 2017 nog goed voor een Netflix-relletje in Cannes, keerde de Koreaanse filmmaker Joon-ho Bong terug naar zijn heimat voor deze slimme en vlijmscherpe satire over de sociale ongelijkheid in het moderne Korea. Parasite won al de Gouden Palm in Cannes en schrijft nu ook Oscar geschiedenis. Charlie Chaplin en Kubrick zouden blij zijn geweest.