Regisseur Nora Fingscheidt over The Outrun

''The Outrun is scherper dan The Unforgivable en in die zin een waardige opvolger van System Crasher.''

The Outrun

Een jonge vrouw probeert op de Schotse Orkney-eilanden van haar alcoholisme te herstellen. Voor dit intense en innemende drama dook regisseur Nora Fingscheidt met hoofdrolspeler Saoirse Ronan in de memoires van Amy Liptrot: “We werden stalkers van Amy’s leven.”

De Duitse regisseur Nora Fingscheidt brak in 2019 door met het energieke System Crasher, een tragische film over een negenjarig meisje met oncontroleerbare woede-uitbarstingen. Geen enkele vorm van structuur of institutionele hulp weet deze Benni in goede banen te leiden, waardoor ze al op jonge leeftijd dreigt te verdrinken in eindeloze jeugdzorgtrajecten.

Zulke vrouwen op het randje van de afgrond keren vaker terug in Fingscheidts werk. In de minder sterke Hollywood-film The Unforgivable (2021) speelt Sandra Bullock een ex-gevangene die worstelt met haar terugkeer in de maatschappij. En in Fingscheidts nieuwste film The Outrun kampt de jonge Rona (vertolkt door een geweldige Saoirse Ronan) met haar eigen demonen.

The Outrun is scherper dan The Unforgivable en in die zin een waardige opvolger van System Crasher. Fingscheidt is op haar best wanneer ze de innerlijke processen van haar hoofdpersonages weet te vertalen naar een indringende filmtaal. Hier kruip je in het warrige hoofd van Rona, die van de piepkleine Schotse Orkney-eilanden en van haar onmogelijke ouders naar Londen is gevlucht. Daar verwordt escapisme tot zelfdestructief alcoholisme, waardoor ze genoodzaakt is terug te keren naar de plek die ze eerder ontvluchtte.

Fingscheidt ontwikkelde het verhaal samen met Amy Liptrot, van wie de memoires (in Nederland uitgegeven als De uitweer) het bronmateriaal vormen voor Rona’s pijnlijke reis naar binnen. Samen maakten ze een bijzonder gevoelige en effectieve film over innerlijke chaos, zelfdestructie en het lange pad naar zelfacceptatie. Filmkrant interviewde Nora Fingscheidt. Lees hieronder wat ze allemaal te vertellen had.

''De film moest ontzettend nerdy zijn.''

''Blijkbaar voel ik me aangetrokken tot de uitersten van de samenleving.''

The Outrun

Wat was voor u de aantrekkingskracht van deze film? Orkney is ver verwijderd van uw eigen wereld. 

“Het is een groot besluit om aan een film te beginnen. Je vraagt jezelf af: is dit verhaal het waard om twee jaar van mijn leven op te offeren, mijn familie te verwaarlozen, mijn kinderen weinig te zien? Ik kan het niet echt in woorden vangen, maar dit verhaal raakte me heel sterk en maakte me nieuwsgierig naar Orkney. De samenwerking met Amy ontroerde me ook enorm. Ik hou ervan films te maken in dat grijze gebied tussen fictie en realiteit. We draaiden bijna alles op de echte locaties: het huis waar Amy opgroeide, de woonwagen van haar vader, het kleine hutje waar ze zelf verbleef. We werden stalkers van Amy’s leven. Het moest zo echt mogelijk worden, want we waren iemands dagboek naar film aan het vertalen.”

Ondanks alle extreme emoties gaat The Outrun uiteindelijk over in het reine komen met jezelf. Hoe ziet u de relatie tussen de chaos in Nora’s hoofd en de innerlijke rust die ze zoekt?

 “Ze moet haar eigen verhaal leren kennen. Ze houdt van haar vader, hoe moeilijk dat ook is. En ze heeft moeite haar moeders religieuze opvattingen te begrijpen, maar ook dat leert ze accepteren. En ze ziet in dat haar alcoholisme haar versie van die extremiteit is – het is een voortzetting van hoe ze is grootgebracht. Er zit een zin in Amy’s boek: ‘De afgrond is mijn huis. De afgrond is waar ik vandaan kom.’ Dat werd ons mantra voor de film. Ook in letterlijke zin hebben we het hier over het randje van Europa, en over het randje van het noordelijk halfrond.”

Met System CrasherThe Unforgivable en The Outrun heeft u drie films gemaakt over vrouwen die ietwat buiten de samenleving staan. Wat trekt u tot hen aan? 

“Daar kun je mijn eerste lange film Ohne diese Welt [2017] nog aan toevoegen. Dat is een documentaire over een christelijk-fundamentalistische sekte in Argentinië van Duits-Nederlandse afkomst, die zonder elektriciteit of stromend water leeft, zoals mensen dat in de negentiende eeuw deden. Hun enige schoolboek is de Bijbel. We leefden tweeënhalve maand bij deze mensen. Blijkbaar voel ik me aangetrokken tot de uitersten van de samenleving. Ik vind het mateloos interessant om naar innerlijke conflicten en existentiële vraagstukken van mensen te kijken. Dat conflict met de samenleving, het conflict met onszelf – dat trekt me aan. Ooit hoop ik erachter te komen waarom.”

Bron: Filmkrant.nl, thema: Filmkrant 473, auteur: Hugo Emmerzael. URL: https://filmkrant.nl/interview/nora-fingscheidt-over-the-outrun/

Gerelateerde films