Toen Alexander Hacke, bassist van de groep Einstürzende Neubauten, tijdens de opnames van Gegen die Wand naar Istanbul trok om er de soundtrack voor deze film te verzorgen, raakte hij gefascineerd door de stad en haar enorme muzikale diversiteit. Een van zijn ontdekkingen is de neopsychedelische groep Baba Zula. Wanneer de groep later zonder bassist valt, doen ze beroep op Hacke. Deze laadt niet alleen zijn basgitaar in, maar ook een mobiele opnamestudio en vertrekt naar Istanbul - met in zijn zog Fatih Akin en zijn camera. Akin volgt Hacke op zijn tocht langs de verschillende muzikanten en muziekstijlen die de stad rijk is. Underground groepen, grote sterren, bizarre cross-over muzikanten ... alles wordt op band vastgelegd. Een blik achter de (muzikale) schermen van een stad op de grens tussen oost en west.
“Net als zijn vorige film Gegen die Wand is deze stadssymfonie een zoektocht geworden naar de vele facetten van de multiculturele identiteit en een openlijk pleidooi voor meer tolerantie.” (Ils Huygens, K.U.T-site)
“One of the world's great cities comes vibrantly alive through its music and musical denizens in "Crossing the Bridge: The Sound of Istanbul”.” (Derek Elley, variety.com)
"Varied settings--boat, café, park, ancient spa--provide a rich visual backdrop, and judiciously used vintage clips offer intriguing glimpses of Istanbul through the years." (Sheri Linden, Boxoffice Magazine)
Na Gegen die Wand, waarin de Duitse samenleving bekeken wordt door Turkse ogen, bewandelt Akin met Crossing the bridge het omgekeerde pad. De Turkse samenleving gezien door de ogen van een Duitser. Op het Filmfestival van Gent ging deze film terecht aan de haal met de CANVAS–Publieksprijs. En in Cannes werd hij buiten competitie vertoond en met een staande ovatie beloond.