Documentaire / 2017 / 1:39 / Regie: Mint film office / / Nederland / Gesproken taal: Engels, Frans, Nederlands / Ondertiteling: Nederlands

In 1988 begint de Belgische modeontwerper Martin Margiela samen met zijn zakelijke partner Jenny Meirens, Maison Martin Margiela. De ontwerpen vallen op door creativiteit, lef en visie. Het huis introduceerde enkele unieke innovaties zoals de anonimiteit, het gebruik van wij versus ik, hergebruik van materialen die nog steeds resoneren in het modewereld, en ver daarbuiten. Veel iconische beelden en inzichten van het modehuis kwamen tot stand door toeval en intuïtie, niet door een vooropgezet plan. Maison Martin Margiela werd geleid door een sterk ‘gut feeling’ en een groot plezier in het nemen van creatieve risico’s. Toen door het wereldwijde succes Maison Margiela uitgroeide tot een groot modehuis, besloten de twee oprichters om uit het bedrijf te stappen en in de anonimiteit te verdwijnen. Werknemers en fans bleven verweesd achter. 

Commentaar:

In 'We Margiela' praten Meirens en leden van het creatieve team openlijk over de creatieve processen, de aanpak en de bijzondere filosofie van het huis. Diepgaande interviews en uniek archiefmateriaal geven een fascinerend beeld van het ontstaan en de uiteindelijke verkoop van dit gesloten en mysterieuze huis. Martin Margiela zelf, die zich nooit toonde aan het publiek en zelden met de pers sprak, hult zich ook nu in stilzwijgen.

Pers:

‘Raising questions of originality, authorship, and authenticity, We Margiela is a brilliant, intimate look at one of fashion’s most fabled houses.’ – Dazed and Confused Magazine




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen


Documentaire / 2017 / 1:39 / Regie: Mint film office / / Nederland / Gesproken taal: Engels, Frans, Nederlands / Ondertiteling: Nederlands

In 1988 begint de Belgische modeontwerper Martin Margiela samen met zijn zakelijke partner Jenny Meirens, Maison Martin Margiela. De ontwerpen vallen op door creativiteit, lef en visie. Het huis introduceerde enkele unieke innovaties zoals de anonimiteit, het gebruik van wij versus ik, hergebruik van materialen die nog steeds resoneren in het modewereld, en ver daarbuiten. Veel iconische beelden en inzichten van het modehuis kwamen tot stand door toeval en intuïtie, niet door een vooropgezet plan. Maison Martin Margiela werd geleid door een sterk ‘gut feeling’ en een groot plezier in het nemen van creatieve risico’s. Toen door het wereldwijde succes Maison Margiela uitgroeide tot een groot modehuis, besloten de twee oprichters om uit het bedrijf te stappen en in de anonimiteit te verdwijnen. Werknemers en fans bleven verweesd achter. 

Commentaar:

In 'We Margiela' praten Meirens en leden van het creatieve team openlijk over de creatieve processen, de aanpak en de bijzondere filosofie van het huis. Diepgaande interviews en uniek archiefmateriaal geven een fascinerend beeld van het ontstaan en de uiteindelijke verkoop van dit gesloten en mysterieuze huis. Martin Margiela zelf, die zich nooit toonde aan het publiek en zelden met de pers sprak, hult zich ook nu in stilzwijgen.

Pers:

‘Raising questions of originality, authorship, and authenticity, We Margiela is a brilliant, intimate look at one of fashion’s most fabled houses.’ – Dazed and Confused Magazine