Double Indemnity
Plichtsgetrouwe verzekeringsagent Walter Neff valt voor de charmes van koele blondine Phyllis Dietrichson, die hem het plan aankaart om een levensverzekering af te sluiten voor haar man, hem daarop te vermoorden en zo de 100.000 dollar premie op te strijken. De zaken verlopen echter niet zoals gepland. Keyes, de ‘claims manager’ en Walters beste vriend, ruikt onraad en weigert de premie te betalen. Phyllis en Walter voelen hoe de strop steeds strakker om hun nek wordt aangetrokken. In het nauw gedreven keren ze zich tegen elkaar..
"Alles wat er in deze film zit, is ook wat er in alle andere films noir zit, maar hier wordt het met een eindeloze vakkundigheid uitgevoerd – alle elementen zitten helemaal op hun plaats, van de dialogen (‘I never knew that murder could smell like honeysuckle’), over de gedurfde structuur en de knappe fotografie tot aan de acteurs." (Dennis Van Dessel, Digg*) “Double Indemnity (1944) is director Billy Wilder’s classic film noir masterpiece - a cynical, witty, and sleazy thriller.”(Tim Dirks, (Tim Dirks' Greatest Films) “Few other directors have made so many films that were so taut, savvy, cynical and, in many different ways and tones, funny.” (Roger Ebert, Chicago Sun-Times) "Double Indemnity (Paramount) is the season's nattiest, nastiest, most satisfying melodrama." (Time Magazine, 1944) "When the slayer confesses his crime in the opening sequence and the film still retains all of the suspense and excitement that could possibly be crowded into the most baffling of murder mysteries, that's picture making at its dramatic best. (..) The feature will have audiences on the edges of their seats throughout its entire length." (Boxoffice Magazine 1944)

Deze film noir van Billy Wilder is gebaseerd op een verhaal van James M. Cain, de schrijver van o.a. The Postman Always Rings Twice , en staat bekend als één van de grote klassiekers in het genre. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor de soep van intriges, verraad en moord : een koele femme fatale, een protagonist die door zijn eigen morele ambiguïteit en passie voor een vrouw ten onder gaat, L.A. als broeierige grootstad, snelle dialogen, een labyrintisch plot en een contrastrijke belichting met scherpe schaduwen. De film was baanbrekend niet alleen door het gewaagde thema van een koelbloedig geplande moord, maar ook door de voice-over vertelling in flash back. Dit werd later de narratieve structuur in talloze film noirs.