Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Drie dagen uit het leven van een vrouw, een weduwe met een tienerzoon. Om rond te komen ontvangt ze thuis klanten als prostituee. Het ritme en de riten van het alledaagse, altijd onveranderlijk, totdat er iets verandert.
"Jeanne Dielman is ook na vijfenveertig jaar een onwaarschijnlijk indrukwekkende film. (...) Het is ongezien hoe de cineaste haar publiek dwingt om de tijd te nemen om in het leven van het hoofdpersonage te glijden." - Vertigo
Toen haar film Jeanne Dielman in 1975 in Cannes in première ging, werd de Belgische Chantal Akerman op slag een spilfiguur in de moderne cinema. Latere regisseurs als Gus Van Sant, Todd Haynes, Michael Haneke en Sophia Coppola halen haar aan als een belangrijke invloed. Akerman herdefinieerde film door de aandacht te verleggen naar de tijd die tussen de grote acties in ligt, een tijd die in film meestal genegeerd werd, maar net heel veelzeggend kan zijn. Deze iconische film werd recent gerestaureerd vanaf het originele filmnegatief door het Koninklijk Belgisch Filmarchief (CINEMATEK). In 2022 werd de film door het British Film Institute verkozen tot Beste Film aller tijden.