ZED sprak met Nabil Ben Yadir over 'Animals'
“Ik wilde een ongemakkelijke film maken”
Animals is gebaseerd op bijzonder gruwelijke waargebeurde feiten. Waarom wilde je specifiek dit verhaal vertellen?
"Het idee is ontstaan na een discussie met een vriend op café. Ik las er een artikel over de moord op Ihsane Jarfi en zijn mening was dat het 'gewoon een homo was die crepeert'. Op het moment zelf ben ik daar niet op ingegaan, maar ik heb er de hele nacht van wakker gelegen. Ik vroeg me af waarom ik niets gezegd had. Die reactie en dat artikel inspireerden me om de film te maken. Toen ik die vriend later de film liet zien, was hij verbijsterd en geschokt door zoveel geweld. En dat is precies mijn doel, ik wil dat toeschouwers bij het verlaten van de zaal zullen zeggen 'niemand verdient dit'."
Als kijker besteed je een groot deel van de film met Brahim. Je schenkt veel aandacht aan zijn dagelijks leven, waar hij vandaan komt. Herken je iets van jezelf in Brahim?
"Absoluut, de kwestie van identiteiten en minderheden sprak me ook erg aan. Toen ik van deze moord hoorde, was het de eerste keer dat ik een Noord-Afrikaans klinkende naam in verband gebracht zag worden met homofobie en niet met racisme. Ik identificeer me met het slachtoffer omdat ik ook deel uitmaak van een minderheid. En paradoxaal genoeg dragen de meeste mensen een minderheid in zich waardoor ze iets van Brahim in zichzelf herkennen."
Animals valt onder de leeftijdscatergorie 18+. Je schuwt in de film geen enkele vorm van geweld.
"Ik wilde een ongemakkelijke film maken. We kunnen bepaalde beelden nooit door woorden vervangen. En ik denk dat je met deze beelden geconfronteerd moet worden, juist omdat je ze niet wilt zien. Ik heb geen film gemaakt over een homofobe misdaad die je uitnodigt om nadien rustig iets te gaan drinken. Ik laat het ook aan de toeschouwer om zich een voorstelling te maken van de pijn van de familie, om daar achteraf onderling over te praten."
Om de gruweldaden zelf in beeld te brengen maak je gebruik van smartphones, een sterke stilistische keuze. Wist je meteen dat je deze scène zo wou aanpakken?
"Nee, ik had eerst geen idee hoe ik dit geweld zou filmen. Daarom besloot ik om op een heel andere manier te werk te gaan en de acteurs mobiele telefoons te geven, een kader en aanwijzingen over wat ze moesten filmen. De hele filmploeg zou op afstand blijven als ze de scènes zelf filmden. In het begin van de scènes zijn de acteurs zich bewust van zichzelf, maar beetje bij beetje verdwijnt dat. Ze spelen weliswaar een personage, maar vergeten dat ze aan het acteren zijn. Je krijgt hierdoor echt de indruk dat er geen getuige is, behalve de toeschouwer zelf dan. Hetgeen ook strookt met de werkelijkheid. Het is bijna alsof ik het publiek een stuk verantwoordelijkheid geef."
In de film maak je een erg bewuste inhoudelijke onderverdeling in drie delen. In het derde deel switch je van het perspectief van het slachtoffer naar dat van de daders. Vanwaar die keuze?
"Ik wilde de banaliteit van het kwaad laten zien. We volgen vooral Loïc, degene die het minst gewelddadig lijkt van de vier, maar wel de fatale klappen uitdeelt. Je ziet hem heel banale handelingen doen, zoals zijn spullen in de wasmand stoppen. Mijn doel was hier niet dat de toeschouwer zich met hem identificeert, integendeel. Maar wel dat we niet wegkijken van het monster. We zien Brahim doorheen de dader in elk van zijn handelingen, en we identificeren ons met hem telkens we Loïc zien."