L'étranger
Algiers, 1938. Meursault, een bescheiden kantoormedewerker van rond de dertig, begraaft zijn moeder zonder enige emotie te tonen. De volgende dag begint hij al even apathisch een affaire met Marie, een collega van kantoor. Daarna gaat hij verder met zijn dagelijkse leven. Maar zijn buurman, Raymond Sintès, verstoort zijn dagelijkse routine door hem mee te slepen in duistere zaakjes, wat tot een dramatische confrontatie leidt op een strand, onder de brandende zon...
Algiers, 1938. Meursault, a modest office worker in his thirties, attends the funeral of his mother without showing any emotion. The next day, he begins an affair with Marie, a colleague from his office, with the same apathy. Then he continues with his daily life. But his neighbor, Raymond Sintès, disrupts his routine by dragging him into shady dealings, leading to a dramatic confrontation on a beach under the blazing sun...
''In handen van François Ozon blijkt L'étranger dan toch verfilmbaar te zijn.'' ★★★★ - Knack Focus
''Een rijke, sensuele, uitdagende film.'' - De Tijd
''Een fascinerende, hypnotiserende sfeer en een onderhuids opborrelende spanning die doet denken aan de Netflix-serie Ripley.'' ★★★ - Humo


Het gelijknamige boek van Albert Camus uit 1942 stootte bij publicatie op heel wat controverse, en de existentiële manier van kijken naar onze eigen menselijkheid en moraliteit maakt ook vandaag de dag nog heel wat los. Een uitdaging waar François Ozon (Swimming Pool) wel raad mee wist. Hij verfilmt de roman met heel wat klassieke flair, inclusief een prachtige zwart-wit-fotografie, maar complementeert met al zijn keuzes vooral op prima wijze de afstandelijkheid, apathie en ontmenselijking die zo aanwezig zijn in het boek. De centrale vraagstelling - het ''waarom'' achter een gruweldaad - blijft ook hier gehuld in existentiële onzekerheid. De film ging in première in Venetië, waar het genomineerd was voor de Golden Lion, de prijs voor Beste Film.