Fictiefilm / 2019 / 1:50 / Regie: Fatih Akin / Cast: Jonas Dassler, Margarethe Tiesel, Katja Studt, Martina Eitner-Acheampong, Hark Bohm, e.a / Duitsland / Gesproken taal: Duits / Ondertiteling: Nederlands, Frans

Hamburg, jaren ’70. Op het eerste zicht is Fritz Honka maar een zielige loser. Een man met een verrot gebit, kromme rug en een gebroken neus die drinkt in de morsige kroeg Der Goldene Handschuh. Niemand vermoedt dat de mistroostige Fritz een sadistische verkrachter is die uitgerangeerde prostituees misbruikt en koelbloedig vermoordt.

Let op! Deze film bevat erg gewelddadige beelden. Niet voor gevoelige kijkers.

Commentaar:

Net als Lars von Triers geweldepos The House That Jack Built veroorzaakt de nieuwste film van de bekroonde Turks-Duitse regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand, In the Fade) de nodige controverse. Het geweld tegen vrouwen is hels. Akin zegt hierover dat hij een horrorfilm wilde maken over een écht monster en de kijker wil confronteren met zijn eigen sensatiezucht. De esthetiek van de groezelige jaren ’70 setting en de duistere humor maken de film voor de liefhebbers met een ijzersterke maag tot een gitzwarte parel over verrotting en verval.

Pers:

"Wansmakelijke horror, een wrange schets van de verworpenen der aarde, een absurde freakshow, een zoektocht naar de schoonheid van het afstotelijke, een verbluffende transformatie van hoofdrolspeler Jonas Dassler: Der Goldene Handschuh is het allemaal." ★★★★ - De Volkskrant

"Afschuwelijk, immoreel, misogyn, zum Kotzen: Der Goldene Handschuh is het allemaal." ★★★ - De Standaard

"Schitterend vormgegeven." ★★★★1/2 - Filmtotaal

"Het geweld is [in] Der Goldene Handschuh bijwijlen zum kotzen. Het neemt niet weg dat de film getuigt van het vakmanschap van een regisseur." ★★★ - De Morgen

"Hier is een adequaat filmer aan het werk, iemand die noodzakelijke ingrediënten als een alchemist kan vermengen. En kunst is alchemie, hoe je het ook wendt of keert." ★★★★ - Cinemagazine

"Akin gaat (...) niet zozeer op zoek naar de drijfveren van de serial killer, maar naar de ziel van een diep getraumatiseerde naoorlogse natie. Er gaat een traan op reis..." ★★★ - HUMO

"De film is een ervaring die je lastig van je afzet." ★★★ - NRC




    VERTONINGEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

This text in English


Fictiefilm / 2019 / 1:50 / Regie: Fatih Akin / Cast: Jonas Dassler, Margarethe Tiesel, Katja Studt, Martina Eitner-Acheampong, Hark Bohm, e.a / Duitsland / Gesproken taal: Duits / Ondertiteling: Nederlands, Frans

Hamburg, jaren ’70. Op het eerste zicht is Fritz Honka maar een zielige loser. Een man met een verrot gebit, kromme rug en een gebroken neus die drinkt in de morsige kroeg Der Goldene Handschuh. Niemand vermoedt dat de mistroostige Fritz een sadistische verkrachter is die uitgerangeerde prostituees misbruikt en koelbloedig vermoordt.

Let op! Deze film bevat erg gewelddadige beelden. Niet voor gevoelige kijkers.

Commentaar:

Net als Lars von Triers geweldepos The House That Jack Built veroorzaakt de nieuwste film van de bekroonde Turks-Duitse regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand, In the Fade) de nodige controverse. Het geweld tegen vrouwen is hels. Akin zegt hierover dat hij een horrorfilm wilde maken over een écht monster en de kijker wil confronteren met zijn eigen sensatiezucht. De esthetiek van de groezelige jaren ’70 setting en de duistere humor maken de film voor de liefhebbers met een ijzersterke maag tot een gitzwarte parel over verrotting en verval.

Pers:

"Wansmakelijke horror, een wrange schets van de verworpenen der aarde, een absurde freakshow, een zoektocht naar de schoonheid van het afstotelijke, een verbluffende transformatie van hoofdrolspeler Jonas Dassler: Der Goldene Handschuh is het allemaal." ★★★★ - De Volkskrant

"Afschuwelijk, immoreel, misogyn, zum Kotzen: Der Goldene Handschuh is het allemaal." ★★★ - De Standaard

"Schitterend vormgegeven." ★★★★1/2 - Filmtotaal

"Het geweld is [in] Der Goldene Handschuh bijwijlen zum kotzen. Het neemt niet weg dat de film getuigt van het vakmanschap van een regisseur." ★★★ - De Morgen

"Hier is een adequaat filmer aan het werk, iemand die noodzakelijke ingrediënten als een alchemist kan vermengen. En kunst is alchemie, hoe je het ook wendt of keert." ★★★★ - Cinemagazine

"Akin gaat (...) niet zozeer op zoek naar de drijfveren van de serial killer, maar naar de ziel van een diep getraumatiseerde naoorlogse natie. Er gaat een traan op reis..." ★★★ - HUMO

"De film is een ervaring die je lastig van je afzet." ★★★ - NRC