Klassieker / 1948 / duur: 1:18 / Italië / regie: Roberto Rossellini / Cast: Edmund Moeschke, Ernst Pittschau, Ingetraud Hinze, e.a. / Dialogen: Italiaans / Ondertiteling: Nederlands, Frans

De 15-jarige Edmund moet proberen te overleven in het verwoeste, naoorlogse Berlijn. Onder invloed van zijn nazistische oud-leraar vergiftigt hij zijn zieke - en daardoor ‘nutteloze’ - vader. Hij zwerft verweesd rond in het puin van de troosteloze stad, hij lijdt honger en steelt om te overleven. Langzaamaan begint hij de consequenties van zijn daad in te zien.

De vertoningen worden voorafgegaan door een vooraf opgenomen inleiding door Prof. Dr. Filmgeschiedenis Roel Vande Winkel.

Commentaar:

Germania Anno Zero vormt het sluitstuk van wat Rossellini’s ‘oorlogstrilogie’ wordt genoemd, na Roma città aperta uit 1945 en Paisà uit 1946.  Rossellini filmde op locatie om een authentiek beeld te schetsen van de gekwelde stad waar weinig plaats overblijft voor menselijkheid en mededogen. De desolate stad vol vernieling waar morele chaos overheerst wordt indringend weergegeven in deze parel uit de Italiaanse neorealistische cinema.






    VERTONINGEN LEUVEN

    Locatie:
    ZED Vesalius
    ZED STUK

    Klik op het uur om tickets te kopen

This text in English


Klassieker / 1948 / duur: 1:18 / / Italië regie: Roberto Rossellini / Cast: Edmund Moeschke, Ernst Pittschau, Ingetraud Hinze, e.a. / Dialogen: Italiaans / Ondertiteling: Nederlands, Frans

De 15-jarige Edmund moet proberen te overleven in het verwoeste, naoorlogse Berlijn. Onder invloed van zijn nazistische oud-leraar vergiftigt hij zijn zieke - en daardoor ‘nutteloze’ - vader. Hij zwerft verweesd rond in het puin van de troosteloze stad, hij lijdt honger en steelt om te overleven. Langzaamaan begint hij de consequenties van zijn daad in te zien.

De vertoningen worden voorafgegaan door een vooraf opgenomen inleiding door Prof. Dr. Filmgeschiedenis Roel Vande Winkel.

Commentaar:

Germania Anno Zero vormt het sluitstuk van wat Rossellini’s ‘oorlogstrilogie’ wordt genoemd, na Roma città aperta uit 1945 en Paisà uit 1946.  Rossellini filmde op locatie om een authentiek beeld te schetsen van de gekwelde stad waar weinig plaats overblijft voor menselijkheid en mededogen. De desolate stad vol vernieling waar morele chaos overheerst wordt indringend weergegeven in deze parel uit de Italiaanse neorealistische cinema.