The Jazz Singer
Al generaties lang zijn de mannen in de Joodse familie Rabinowitz bekend als voorzangers in de synagoge. Zoon Jakie’s voorkeur gaat echter uit naar de swingende jazz en ragtime van de jaren ‘20. Wanneer hij en zijn vader op een dag alweer ruzie maken over hun muzikale smaakverschillen, verlaat Jakie het huis. Hij start zijn carrière als jazz-zanger op en begint een relatie met actrice Mary Dale. Net wanneer Jakie, vele jaren later, op de rand van de grote doorbraak staat, verneemt hij dat zijn vader op sterven ligt.
For generations, the men in the Jewish Rabinowitz family have been known as cantors in the synagogue. However, son Jakie prefers the swinging jazz and ragtime of the 1920s. When he and his father argue again about their conflicting tastes, Jakie leaves home. He starts his career as a jazz singer and starts a relationship with actress Mary Dale. Many years later, just when Jakie is on the verge of his big breakthrough, he learns that his father is dying.
"Undoubtedly the best thing Vitaphone has ever put on the screen." (Variety Magazine) "The film is more than just a movie about a guy who likes music. It's also a story about a Jewish kid who turns his back on his heritage to try and make it big on the stage -- exceptionally daring subject matter for its era, and still enthralling today. Must-see for any film buff." (Christopher Null, Filmcritic.com) "Mr. Jolson's persuasive vocal efforts were received with rousing applause. In fact, not since the first presentation of Vitaphone features, more than a year ago at the same playhouse, has anything like the ovation been heard in a motion-picture theatre." (The New York Times, 1927)
"Undoubtedly the best thing Vitaphone has ever put on the screen." (Variety Magazine) "The film is more than just a movie about a guy who likes music. It's also a story about a Jewish kid who turns his back on his heritage to try and make it big on the stage -- exceptionally daring subject matter for its era, and still enthralling today. Must-see for any film buff." (Christopher Null, Filmcritic.com) "Mr. Jolson's persuasive vocal efforts were received with rousing applause. In fact, not since the first presentation of Vitaphone features, more than a year ago at the same playhouse, has anything like the ovation been heard in a motion-picture theatre." (The New York Times, 1927)
New York, 6 oktober 1927. Het publiek op de première van The Jazz Singer in het Warner Theatre kon zijn ogen, of beter oren, niet geloven. De film begint nochtans zoals de meeste films toen: met een muzikale ouverture, gevolgd door stille dialogen met tekstpancartes ertussen. Na enkele minuten zet Robert Gordon als 13-jarige Jakie een muzikaal nummer in. Dankzij het ingenieuze Vitaphone-systeem van Warner Bros. was het het eerste gezongen lied dat ooit gesynchroniseerd op film stond. Even later sprak hoofdrolspeler Al Jolson profetisch de eerste woorden ooit in een commerciële film: 'Wait a minute, wait a minute. You ain't heard nothing yet!' en luidde daarmee een nieuw tijdperk in voor het medium.