L'enfant
De twintigjarige Bruno leeft op straat. Samen met enkele schoolkinderen pleegt hij diefstallen om daarna de buit te verkopen. Hij hokt samen met zijn vriendin, de achttienjarige Sonia, van wiens kindergeld ze leven. Sonia is net bevallen en heeft hun kind Jimmy genoemd. Bruno wil aanvankelijk niet van de baby weten, maar dan beseft hij dat er munt uit de pasgeborene valt te slaan. Op een onbewaakt moment verkoopt Bruno de baby in een illegale transactie. Sonia kan een dergelijk verraad niet verkroppen en valt flauw. Eenmaal terug uit het ziekenhuis wil ze Bruno niet meer zien.
De film wordt voorafgegaan door een video-inleiding van prof. Roel Vande Winkel, die het filmklassiekerprogramma 'Filmgeschiedenis' mee met ons samenstelde.
Both screenings will be subtitled in English.
Twenty-year-old Bruno lives on the streets. Together with a few schoolchildren, he commits thefts and then sells the loot. He lives with his girlfriend, eighteen-year-old Sonia, whose child benefit they live on. Sonia has just given birth and named their child Jimmy. At first, Bruno wants nothing to do with the baby, but then he realizes that he can make money from the newborn. In an unguarded moment, Bruno sells the baby in an illegal transaction. Sonia cannot stomach such betrayal and faints. Back from the hospital, she no longer wants to see Bruno.
“Door diep na te denken, door goed om zich heen te kijken, en door zichzelf van het filmwereldje te isoleren (!) hebben de broers zichzelf naar een volstrekt unieke filmstijl toegewerkt, en kijk: vijftien jaar, vier films, en twee Gouden Palmen later zijn ze uitgegroeid tot het belangrijkste wat België sinds Brel op artistiek vlak heeft voortgebracht” (Humo)
“L’Enfant is een van de meest aangrijpende films van het jaar. Wie bij het intense, een straaltje hoop biedende einde geen brok in de keel heeft met de grootte van een steenkool, heeft geen hart. (..) ga kijken.” (De Standaard)
."L'Enfant (is) een film die er in slaagt puur descriptieve filmtaal om te zetten in suspense, ongekunstelde emotie en plot." (Joris Verdonck, Cutting Edge)
"Those masters of small-scale realism, Belgian brothers Luc and Jean-Pierre Dardenne, have created yet another beautifully acted, exquisitely observed morality tale in "The Child". (Scott Foundas, Variety)
Filmklassiekers: Filmgeschiedenis
Het programma Filmklassiekers, samengesteld in samenwerking met prof. Roel Vande Winkel (KU Leuven), sluit aan bij het opleidingsonderdeel Film, Culture, Society. De reeks brengt een selectie uit bijna een eeuw filmgeschiedenis: titels die niet alleen filmhistorisch waardevol zijn, maar ook tonen hoe cinema maatschappelijke groepen - rond gender, ras en klasse - heeft verbeeld. Elke vertoning wordt kort ingeleid met een video door prof. Roel Vande Winkel. Studenten met een ZED-studentenkaart betalen slechts 4 euro.

Voor deze film mochten ze voor de tweede keer de Gouden Palm op het filmfestival van Cannes in ontvangst nemen. Het idee voor L'enfant ontstond op de set van Le fils, in Seraing. Toen de Waalse broers dag in dag uit dezelfde vrouw voorbij zagen komen die wild een kinderwagen voortduwde waarin een pasgeboren baby lag te slapen, begonnen ze te fantaseren over de moeder, haar slapende kind en de ontbrekende figuur: de vader. Zonder te oordelen vertelt deze film het verhaal van twee jonge mensen die proberen te overleven in de onderbuik van een post-industriële voorstad,…