Alleen in Parijs, terwijl hun ouders op vakantie zijn, nodigen Isabelle en haar broer Theo de jonge Amerikaanse medestudent Matthew uit om in hun appartement te komen logeren. Ze maken hun eigen regels terwijl ze experimenteren met eenieders emoties en seksualiteit door het spelen van een reeks indringende spelletjes die in toenemende mate een beslag leggen op hun mentale vermogens. Tegen de achtergrond van de turbulente politieke strubbelingen in de lente van 1968 in Frankrijk, toen de stem van de jeugd door Europa klonk, is The Dreamers het verhaal van zelfontdekking van drie jonge studenten die elkaar onderwerpen aan tests om te zien hoe ver ze zullen en kunnen gaan.
"De jonge Amerikaan Michael Pitt en twee Franse leeftijdsgenoten in een gewaagd, wellicht wat choquerend maar ook intelligent tijdsdocument. (...) Bertolucci's beste film in bijna dertig jaar" (De Standaard)
"Met deze film vat Bertolucci zijn hele oeuvre samen: seks, film, politiek en de zoektocht naar je identiteit." (Humo)
"Sensualiteit is altijd een van de grootste troeven geweest van Bernardo bertolucci, maar het was een tijdje geleden dat hij er nog zo knap mee uitpakte als in ‘The Dreamers’." (De Tijd)
"The Dreamers een poëtische vertelling over vrijheid, dromen, revolutie, film, politiek - en een tijd waarin je de indruk gehad moet hebben dat de hele wereld nog te veranderen viel. Alleen al om die mooie (en vergane) droom moet je deze film gezien hebben." (Hans Dewijngaert, Moviegids)
"Oscarwinnaar Bernardo Bertolucci ('The Last Emperor') toont hun ontdekkingstocht zonder gêne of terughoudendheid, maar vervalt evenmin in effectbejag. De soms expliciete seksscènes in zijn film dragen bij aan de sfeer van vrijheid. Er is verandering op til, alle wegen liggen open, grenzen zijn er om te verkennen, zowel binnen de beslotenheid van het appartement als daarbuiten" (Het Parool, NL)
"The Dreamers, met een onthutsend einde, is een provocerend, intrigerend en fraai in beeld gegoten tijdsdocument dat doet nadenken over lang vervlogen tijden, toen dromen van een betere wereld in zwang was." (Linda Crivits, Het Filmsalon)