De zestienjarige Enzo groeit op in een welgestelde familie. Zijn ouders zijn dan ook allesbehalve blij wanneer Enzo beslist leerling-metselaar te worden bij een bouwfirma. Enzo is helemaal niet zo goed met zijn handen, maar deze nieuwe wereld fascineert hem, zeker wanneer hij Vlad leert kennen; een vriendelijke Oekraïense jongeman die twijfelt of hij naar huis moet terugkeren om mee te vechten tegen Rusland. Voor Enzo is alles aan Vlad ‘echt’, en daarom veel belangrijker dan het dwaze, verwarde en verwende leven van zijn eigen familie.
Sixteen-year-old Enzo grows up in a well-to-do family. His parents are far from happy when Enzo decides to become an apprentice mason in a construction company. Enzo is not at all good with his hands, but this new world fascinates him, especially when he meets Vlad; a friendly Ukrainian young man who doubts he should return home to join the fight against Russia. To Enzo, everything about Vlad is “real,” and therefore much more important than the foolish, confused and spoiled life of his own family.
“A heartfelt tale of youth and desire” - The Guardian ★★★★
"'Powerful. Spare and direct, very insightful as a study of male adolescence in our fraught times'" - Screen Daily
Toen de bekroonde regisseur Laurent Cantet (Entre les murs) vorig jaar overleed, nam zijn goede vriend, filmmaker Robin Campillo (120 battements par minute), de regie van Enzo op zich. De film werd een prachtige, bitterzoete studie van een tienerjongen die zijn weg in het leven zoekt; een oprecht en krachtig verhaal over mannelijke adolescentie, gedragen door de ongelooflijke synergie tussen de twee hoofdacteurs. De film, die ook een Belgisch tintje heeft dankzij het productiehuis van Jean-Pierre en Luc Dardenne, was de openingsfilm van de Quinzaine des Cinéastes.