Klassieker / 1980 / duur: 3:39 / Verenigde Staten / regie: Michael Cimino / Cast: Kris Kristofferson, Christopher Walken, John Hurt,Isabelle Huppert e.a. / Dialogen: Duits, Engels, Frans, Pools, Russisch / Ondertiteling: Nederlands

Wyoming, 1890. James Averill is de sheriff van een dorp waar de spanningen tussen rijke veeboeren en arme immigranten hoog oplopen. De rijke boeren beschouwen de immigranten - die regelmatig vee stelen om te overleven - als een hinderlijke plaag. Ze besluiten de bekwame schutter Champion in te zetten om met hen af te rekenen en krijgen hiervoor de steun van de lokale overheid. Averill is geschokt door dit plan en wil de immigranten waarschuwen. De sheriff en de schutter hebben ook nog een andere strijd te voeren, want ze vallen allebei voor de vrijgevochten bordeelhoudster Ella...

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de filmvertoning is deze enkel geldig voor de filmvertoning en niet voor de lezing! Voor de lezing kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Twee jaar nadat hij met Oscars overladen was voor The Deer Hunter, werkte Michael Cimino Heaven’s Gate af. Het moest zijn ultieme magnus opus worden; een epische, cinematografische saga over Amerika. Hij had de studiobonzen bevochten en op alle vlakken zijn wil doorgedreven, o.a. voor het casten van de jonge Française Isabelle Huppert als Ella. De film werd echter een van de grootste financiële flops uit de Amerikaanse filmgeschiedenis en deed de studio’s voor altijd huiverachtig staan tegenover regisseurs die volledig carte blanche kregen..






Alle vertoningen zijn opgeschort tot nader order

Klassieker / 1980 / duur: 3:39 / / Verenigde Staten regie: Michael Cimino / Cast: Kris Kristofferson, Christopher Walken, John Hurt,Isabelle Huppert e.a. / Dialogen: Duits, Engels, Frans, Pools, Russisch / Ondertiteling: Nederlands

Wyoming, 1890. James Averill is de sheriff van een dorp waar de spanningen tussen rijke veeboeren en arme immigranten hoog oplopen. De rijke boeren beschouwen de immigranten - die regelmatig vee stelen om te overleven - als een hinderlijke plaag. Ze besluiten de bekwame schutter Champion in te zetten om met hen af te rekenen en krijgen hiervoor de steun van de lokale overheid. Averill is geschokt door dit plan en wil de immigranten waarschuwen. De sheriff en de schutter hebben ook nog een andere strijd te voeren, want ze vallen allebei voor de vrijgevochten bordeelhoudster Ella...

Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de filmvertoning is deze enkel geldig voor de filmvertoning en niet voor de lezing! Voor de lezing kan je HIER een ticket kopen.

Commentaar:

Twee jaar nadat hij met Oscars overladen was voor The Deer Hunter, werkte Michael Cimino Heaven’s Gate af. Het moest zijn ultieme magnus opus worden; een epische, cinematografische saga over Amerika. Hij had de studiobonzen bevochten en op alle vlakken zijn wil doorgedreven, o.a. voor het casten van de jonge Française Isabelle Huppert als Ella. De film werd echter een van de grootste financiële flops uit de Amerikaanse filmgeschiedenis en deed de studio’s voor altijd huiverachtig staan tegenover regisseurs die volledig carte blanche kregen..


FILMKLASSIEKERS: FILM MAUDIT

Sommige films lijken wel vervloekt: het productieproces verloopt ronduit dramatisch en de ontvangst door publiek en critici is rampzalig. In de loop van de filmgeschiedenis is de ‘film maudit’ bijna een apart genre gaan vormen. Maar vaak blijken deze neergesabelde films hun slechte reputatie helemaal niet te verdienen. Ontdek met Patrick Duynslaegher de waanzinnige verhalen achter Cleopatra (1963), de film die bijna 20th Century Fox de das omdeed; Zabriskie Point (1970), ooit de Amerikaanse mislukking genoemd van Antonioni, nu erkend als een absoluut meesterwerk; de heroïsche anti-musical New York, New York (1977) van Martin Scorsese; de ambitieuze, alom verketterde Exorcist 2: The Heretic (1979); Steven Spielbergs ontspoorde oorlogssatire 1941 (1971) en Michael Cimino’s beschimpt epos Heaven’s Gate (1980) dat de studio United Artists ten val bracht en daarmee de genadeslag toebracht aan de verworven vrijheden van het Nieuwe Hollywood.


MIS OOK NIET

Share this post