Jeunes mères
Jessica, Perla, Julie, Ariane en Naïma verblijven in een opvanghuis voor jonge moeders. Door de komst van een baby is hun vroegere leventje helemaal op zijn kop gezet. Ze delen veel met elkaar, letterlijk en figuurlijk: ze eten samen, geven hun baby's samen een badje en wisselen ervaringen uit. De samenhorigheid verlicht deels het gevoel er alleen voor te staan, ook al hebben ze elk hun geheel eigen verhaal, met specifieke zorgen, verlangens, uitdagingen en dromen, voor zichzelf en hun kind.
Jessica, Perla, Julie, Ariane and Naïma are staying at a shelter for young mothers. The arrival of a baby has turned their former lives completely upside down. They share a lot with each other, literally and figuratively: they eat together, bathe their babies together and exchange experiences. The togetherness partly relieves the feeling of being alone, even though they each have their own story, with specific concerns, desires, challenges and dreams, for themselves and their child.
''De gebroeders Dardenne maakten met ‘Jeunes mères’ tot nu toe de beste film van het jaar!'' [...] hoe langer de film duurde, hoe intenser we erin opgingen, en hoe meer het ons begon te dagen dat ‘Jeunes mères’ de beste Dardenne-film is sinds ‘L’enfant’.'' ★★★★★ - Humo
''Jeunes mères is misschien wel de warmste van alle Dardenne-films. Zelden wensten wij zo vurig dat het goed zou komen met de personages van een fictiefilm.'' ★★★★ - De Morgen
''‘Jeunes mères’ is vintage Dardenne: ‘cinéma humain’ zonder opsmuk, en tegelijk hoopvol.'' ★★★★ - De Standaard
''De Dardenne-broers wijken in Jeunes Mères lichtjes af van hun bekende pad, maar verliezen hun kompas niet. Jeunes mères is een teder groepsportret van vijf jonge moeders geworden.'' 3.5/5 - Knack Focus
Het was al de 10e keer dat tweevoudig Gouden Palm winnaars Jean-Pierre & Luc Dardenne (Rosetta) in Cannes hun nieuwste film presenteerden. Jeunes mères is 'vintage'-Dardenne: onervaren maar authentieke acteurs, een maatschappelijk thema en een sociaal-realistische filmstijl. Oorspronkelijk was het plan om het personage van één jonge moeder centraal te stellen, maar bezoeken aan een Luiks opvangcentrum inspireerde het regisseursduo tot een film met vijf personages. De opnames gebeurden uiteindelijk ook in het centrum dat de inspiratie vormde. Het verhoogt des te meer de authenticiteit van deze prachtig doorleefde film.