L'amour en fuite
Antoine Doinel is nu 30 en verdient de kost als proeflezer in een drukkerij terwijl hij op zoek is naar een uitgever voor zijn roman. Zijn huwelijk met Christine is mislukt. Terwijl een scheiding boven zijn hoofd hangt, ontmoet hij toevallig zijn allereerste jeugdliefde Colette opnieuw. Dit brengt heel wat emoties uit het verleden terug naar boven. Terwijl heden en verleden zich vermengen, komt Antoine voor de belangrijkste keuzes van zijn leven te staan.
Antoine Doinel is now 30 and makes his living as a proofreader in a print shop while looking for a publisher for his novel. His marriage to Christine has failed. While a divorce hangs over his head, he happens to meet again his very first childhood sweetheart Colette. This brings back a lot of emotions from the past. As present and past intermingle, Antoine faces the most important choices of his life.
Lees ook

Truffaut-klassiekers: het levensverhaal van Antoine Doinel!
Grijp je kans om de 4 iconische Antoine Doinel-films op het grote scherm te komen…
Lees meerMeer over de reeks
Meer rond de film

Truffaut-klassiekers: het levensverhaal van Antoine Doinel!
Grijp je kans om de 4 iconische Antoine Doinel-films op het grote scherm te komen…
Lees meerFilmklassiekers juni 2025
François Truffaut, die mee aan de wieg stond van de Nouvelle Vague, blijft een grote invloed uitoefenen op de wereld van cinema. Als ode aan deze bijzondere filmmaker presenteert ZED een reeks films uit zijn oeuvre met in de hoofdrol het personage Antoine Doinel. Alle films werden enkele jaren geleden in 4K gerestaureerd, en zien er dus scherper, mooier en visueel poëtischer uit dan ooit.
Ook blikken we alvast graag vooruit op onze aankomende klassiekerreeksen. Zo staat zomer 2025 helemaal in teken van Kurosawa, en vertonen we maar liefst 4 van zijn meest iconische klassiekers. In het najaar vieren we dan weer 30 jaar Dogma 95, de intussen legendarische Deense avant-garde beweging in het leven geroepen door Lars Von Trier en Thomas Vinterberg.
Aan alle mooie verhalen komt ooit een eind, zo ook aan de Antoine Doinel-saga. Antoine, die overduidelijk als een autobiografische stand-in van Truffaut zelf gezien kan worden, heeft weer de gekende liefdesperikelen aan zijn hoofd, maar in deze laatste film schenkt Truffaut ook veel aandacht aan de psychologische uitdieping van zijn personage. Nog steeds met veel ironische humor en luchtigheid, maar toch ook met een duidelijk oordeel over de ware aard van deze rusteloze figuur.