David Locke is een doorwinterde journalist die in Afrika een rebellenbeweging onderzoekt. In een aftands hotel in de woestijn ontmoet hij de mysterieuze Brit Robertson. Wanneer die plots overlijdt aan een hartfalen, besluit de verveelde reporter om diens identiteit over te nemen. Hij verwisselt de foto’s op de paspoorten, trekt Robertsons kleding aan, legt het lijk in zijn eigen hotelkamer en trekt met aantekeningenboekje vol afspraken naar Europa. Hij komt er al snel achter dat Robertson een wapenhandelaar was en slaat op de vlucht. In Barcelona ontmoet hij een mooie studente die hem wil helpen om uit de handen te blijven van de politie en de onderwereld.
Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.
The Passenger, a languidly beautiful film noir to nowhere, has a vividness that transcends its era. - Entertainment Weekly
Michelangelo Antonioni, de Italiaanse meester van de existentialistische cinema, maakte drie speelfilms buiten Italië: Blow-up (1965), Zabriskie Point (1970) en deze Professione: reporter, die in Amerika werd uitgebracht onder de titel The Passenger. Die titel vat beter de neerslachtige gemoedstoestand van de dolende Jack Nicholson, die de film op meesterlijke wijze draagt, met de mooie Maria Schneider aan zijn zijde. Professione: reporter start als een thriller à la Hitchcock maar mondt langzaam uit in een diep existentieel drama. Het is, zoals een criticus het omschreef, de eerste en wellicht laatste thriller over depressie.