Mildred Pierce is een succesvolle, onafhankelijke zakenvrouw die haar eigen restaurantketen runt. Wanneer op een avond haar kersverse tweede man Monte dood wordt teruggevonden, verdenkt de politie meteen ex-echtgenoot Bert Pierce. Hoewel Bert de moord bekent, houdt Mildred zijn onschuld staande. Noodgedwongen vertelt deze door en door optimistische dame dan maar haar levensverhaal, vol volharding en geloof in de American dream. Als vrijgevochten vrouw in de jaren ’30 en ’40 heeft Mildred immers reeds heel wat obstakels en vooroordelen moeten trotseren, niet in het minst van mannen als Bert en Monte…
Opgelet, als je een ticket aankoopt voor de lezing is deze enkel geldig voor de lezing en niet voor de filmvertoning! Voor de filmvertoning kan je HIER een ticket kopen.
Twee jaar na Casablanca sloeg regisseur Michael Curtiz een heel andere richting uit met Mildred Pierce. Losjes gebaseerd op de gelijknamige roman van James Cain (zie ook The Postman Always Rings Twice) was het resultaat nu een mix van film noir, familiaal melodrama en een nog steeds erg modern aanvoelende, genuanceerde studie van genderpatronen. Veeleer dan gewoon de genderrollen om te draaien en van Mildred een succesvolle, botte macho in vrouwenlichaam te maken (zoals ze tien jaar later zou doen in Nicholas Ray’s Johnny Guitar), behoudt Joan Crawford in de titelrol toch een zekere kwetsbaarheid en vooral allesoverheersend moederinstinct. De relatie met dochter Veda vormt dan ook het kloppende hart van de film. Een briljante vertolking, die (bewust) alle mannen rondom haar van het scherm speelt.