Zuid-Korea, 1986. Het land wordt geregeerd door een repressief militair bewind. Op het platteland niet ver van Seoul is een moordenaar en verkrachter actief. De lokale agenten wacht de zware taak van de man op te sporen en te berechten. Daarvoor zijn alle middelen goed : ze proberen bekentenissen te ontlokken aan voor de hand liggende verdachten. De komst van de geroutineerde, methodologisch werkende grotestadsrechercheur Seo leidt uiteraard tot conflicten binnen het politiekorps. Gebaseerd op waargebeurde feiten.
"Sobere Koreaanse cinema die vernuftig elkaar uitsluitende genres als seriemoordenaarsthriller en zwarte komedie combineert en op de koop toe naar het militaristisch-repressieve verleden van Zuid-Korea uithaalt." (Focusknack)
"Het resultaat is een duister drama rond de speurtocht naar een onvindbare lustmoordenaar, waarin suspense gekoppeld wordt aan zwarte humor." (De Standaard)
"Met Memories of Murder levert Bong Joon-Ho, een meesterlijke film die moeiteloos huppelt van een komedie naar een psychologisch verhaal. (..) Mis Memories of Murder in geen geval!" (Linda Crivits, Filmsalon)
"Het opmerkelijke aan 'Memories of Murder' is dat regisseur Bong Joon-Ho tegelijk de gruwel van de moorden en de vaak absurd grappige chaos van het onderzoek combineert." (Ruben Nollet, De Tijd)
"Deze hypnotiserende film, gedragen door een speurende, maar niet rusteloze camerablik, (biedt) meer dan voldoende om nagelbijtend toe te kijken (...) een aanrader." (Christophe Verbiest, De Morgen)
Met frisse galgenhumor zet Memories of Murder de kijker voortdurend op het verkeerde been, alsof de personages zich tegen hun cliché verzetten. Het zijn allemaal antihelden, die machteloos zijn door de context van hun speurwerk: het dictatoriale militaire Zuid Korea van de jaren tachtig waar onderdrukking een vast gegeven is en dat vastzit in het idee van de Koude Oorlog. Het resultaat is een drama met een ontroerende en schokkende ondertoon, dat moeiteloos van toon wisselt: van komedie naar psychologische detective naar socio-historisch document. Maar bovenal is Bongs tweede lange speelfilm grappig en spannend. (Film Festival Rotterdam)