Saori, een energieke alleenstaande moeder, merkt dat haar 11-jarige zoon Minato zich vreemd gedraagt. Na lang aandringen bekent hij dat hij wordt gepest door zijn leraar, Hori. Saori laat het er niet bij en gaat naar de school voor meer uitleg. Ze krijgt er excuses, maar ook tegenwerking. En de zaak blijkt al snel veel complexer dan op het eerste zicht lijkt.
Saori, an energetic single mother, notices that her 11-year-old son Minato is acting strangely. After pushing for a long time, he confesses that he is being bullied by his teacher, Hori. Saori doesn't stop there and goes to the school for an explanation. There she gets excuses, but also backlash. And the case soon turns out to be much more complex than it first appears.
De Japanse topregisseur Hirokazu Kore-eda (Shoplifters) is een van die zeldzame filmmakers die eigenlijk nooit teleurstelt. En dat terwijl hij, zeker de laatste jaren, vrij veel films maakt. Vorig jaar presenteerde hij in Cannes het prachtige Zuid-Koreaanse drama Broker, dit jaar stond hij er met Monster. De film viel er in de prijzen voor Beste Scenario én Beste Queer Film. Monster is een meesterwerk dat speelt met wisselende perspectieven (de moeder, de leerkracht en de jongen) waardoor de waarheid geleidelijk naar boven komt. De soundtrack was het laatste filmproject van componist Ryuichi Sakamoto, die twee maanden voor de release stierf; de film is opgedragen aan zijn nagedachtenis.