Saleem en Sarah hebben stiekem een relatie, terwijl Saleem getrouwd is met de zwangere Bisan, en Sarah met de militair David. Ze ontmoeten elkaar een paar keer per week, in het geheim op de achterbank van Saleems bestelbusje. Aan beide kanten van de Israëlische ‘muur’ wekt hun relatie de interesse van de inlichtingendiensten. Nadat ze samen in een club in Bethlehem zijn gesignaleerd, duurt het niet lang of Saleem krijgt van twee kanten de veiligheidsdiensten op zijn nek.
"Het verhaal [klopt] tot op de millimeter." ★★★ - Cinemagazine
"Muayad Alayan [legt] de machtsverhoudingen bloot terwijl de dramatiek en spanning worden opgevoerd." ★★★1/2 - Filmtotaal
"Een prachtige film om te bekijken. Cinematografisch bestaat het uit prachtige beelden." ★★★ - Humans of Film Amsterdam
"A smart drama that expertly unravels the sexual relationship between adulterers Sarah and Saleem into a thriller with political and societal ramifications." - Cineuropa
"Muayad Alayan maakt van het geheel een zware noodlotstragedie waaruit moet blijken dat in het Midden-Oosten zelfs onschuldige echtbrekers niet veilig zijn." ★★★ - HUMO
"Hij [Muayad Alayan] [toont] mooi in wat voor verschillende werelden Sarah en Saleem bewegen, ook al wonen ze in datzelfde Jeruzalem." - De Standaard
"Het [is] bewonderenswaardig hoe ingetogen spel en drama zijn gehouden." ★★★ - NRC
"The Reports on Sarah and Saleem is een knappe film: er wordt door de vier hoofdrolspelers prachtig geacteerd en op een geloofwaardige naturalistische manier gefilmd." - Filmkrant
In zijn debuutfilm toonde Palestijnse regisseur Muayad Alayan al aan dat persoonlijke verhalen in de Palestijns –Israëlische regio heel vaak een politieke dimensie krijgen. Zijn broer Rami schreef het pakkende scenario van deze film, dat ons stap voor stap binnenleidt in een wereld waar het bijna onmogelijk is om niet verstrikt te raken in politiek. Dit geloofwaardige drama met sterke vertolkingen en prachtige cinematografie won de publieksprijs op het Filmfestival van Rotterdam.