Diana en Julian, een jong getrouwd koppel, is vastberaden om het vuur in hun relatie opnieuw aan te wakkeren. Ondanks Diana's onzekerheid, stemt ze toch in om aan partnerruil te doen. Ze plaatsen hiervoor een advertentie op het internet waarop de ervaren Timo en Alex reageren. Zodra ze wordt geconfronteerd met de zelfverzekerde en sexy Alex, neemt die onzekerheid alleen maar toe. Timo oogt nonchalant, wat in scherp contrast staat met het jongensachtige enthousiasme van Julian. Maar als de avond valt en hun seksuele ontdekkingstocht begint, zien we de verandering. En zo blijkt de volgende ochtend dat 'swingen' meer is dan seks alleen.
"Er wordt door Danny de Kok, Nienke Brinkhuis, Ellen van der Koogh en Joep Sertons uitstekend geacteerd, de opbouw van het scenario is terughoudend en organisch en ook de dialogen zijn aangenaam naturel. Net zo rustig en bescheiden registreert regisseur Stephan Brenninkmeijer de gebeurtenissen in zijn kundig filmdebuut." (Eric Koch, De Telegraaf)
"Een Hollandse film over partnerruil? Dan verwacht je automatisch een platvloerse, onder slappe seks en derdeknoopsgatspsychologie bezwijkende klucht in de traditie van 'Flodder Goes Costa'. Maar 'Swingers' blijkt warempel een behoorlijk eigentijds, doordacht en subtiel stukje cinema te zijn." (Erik Stockman, Humo)
"Bovendien zijn de vier acteurs ook bekend van Westenwind en andere Nederlandse successoaps, en er komt behoorlijk wat seks in, en Bekend Bloot doet het altijd goed. Al het voorgaande deed vermoeden dat Swingers commerciële pulp zou zijn, en daarom is deze film een aangename verrassing." (De Standaard)
"Zet vier mensen in een ruimte en laat de spanningen hoog oplopen. Het is al vaker gedaan in de filmgeschiedenis, maar als het goed gedaan wordt, kan het zogenaamde grootse cinema opleveren. En 'Swingers´ is bij vlagen grootse cinema." (Mark Joost Meijer, Filmfocus)
De grootste verdienste van 'Swingers´ is de manier waarop de emotionele verhoudingen heel geleidelijk aan verschuiven. Degene die zich aanvankelijk het meest kwetsbaar opstelt, voelt zich steeds sterker en de zelfverzekerdheid van de andere blijkt een schild om maar niet met de werkelijkheid geconfronteerd te worden. De manier waarop de personages elkaar blikken toewerpen, de dingen die ze elkaar zeggen, de machtspelletjes die gespeeld worden: het is allemaal zo subtiel als het venijnig is. (Joost Meijer, Filmfocus)