Theaterregisseur Caden Cotard is een geboren zwartkijker die tegenslag na tegenslag te verwerken krijgt. Hij moet tegen zijn zin een productie van ‘Death of a Salesman’ op poten zetten, iets wat hij beneden zijn artistieke waardigheid vindt, zijn vrouw staat op het punt hem te verlaten, zijn dochter zeurt hem de oren van het hoofd en hij is ervan overtuigd dat hij weldra zal sterven aan één of andere mysterieuze ziekte. Alleen zijn lieftallige assistente Hazel kan zijn gedachten af en toe wat verlichten. Tot hij op een dag eindelijk goed nieuws krijgt: hij ontvangt een prestigieuze theaterprijs die hem een riant budget toekent. Eindelijk kan Caden zijn magnus opum regisseren: een stuk met échte mensen dat de ‘brute werkelijkheid werkelijk weergeeft’. In een gigantische loods ergens in New York creëert hij een levensgroot model van de buitenwereld en hij huurt acteurs in om de inwoners van de stad te spelen. Op die manier wilt hij zijn publiek een spiegel voorhouden: een exacte replica van New York, eerlijk en authentiek, met alle mensen die er wonen. Zijn project groeit echter al snel boven zijn hoofd uit...
"De combinatie van de zwaarmoedigheid van het verhaal en de veeleisende vorm is aanvankelijk bijna verstikkend, maar met de komst van het grote toneelstuk komen niet alleen prachtige sets maar ook af en toe Kaufmans bizarre humor weer om de hoek kijken." (De Filmkrant)
"Waar Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Adaptation and Being John Malkovich al met kop en schouders boven het maaiveld uitstaken is Synecdoche, New York waarachtig de kroon op zijn oeuvre. Kaufman neemt de kijker mee in zijn eigen excentrieke wereld.(..) Om de vervoering, beroering en ontroering die Synecdoche, New York mij bracht geef ik de film een welverdiende tien – ga de film zien en verbaas u." (Filmgids.nl)
Scenarioschrijver Charlie Kaufman, die naam verwierf met de pientere, lichtjes geschifte scenario’s van onder meer Being John Malkovich, Adaptation en Eternal Sunshine of the Spotless Mind, kroop voor deze film voor het eerst zelf achter de camera en heeft daar duidelijk plezier aan beleefd. Synecdoche, New York is ‘vintage Kaufman’ met surreële verhaallijnen, geflipte personages, obsessies en neuroses alom. Een film waarin fantasierijke illusie het wint van sombere realiteit.