Timestamp
Welke stempel laat oorlogstijd achter op het schoolleven? Op veelzeggende wijze wordt er een jaar vastgelegd in het zo normaal mogelijke bestaan van leerlingen en leerkrachten in Oekraïne. Gericht op een betere toekomst strijden zij elke dag hoopvol verder voor het fundamentele recht op onderwijs. “De pijn van vernietiging en heldere hoop ontmoeten elkaar hier”, stelt een leerling in haar afstudeerspeech tijdens de online proclamatie.
Op dinsdag 14/10 is Timestamp de Film Fest Gent On Tour van de maand. De film wordt voorafgegaan door een korte video-inleiding.
De vertoning van maandag 20/10 wordt ingeleid door Daryna Zhyvohliadova, projectcoördinator van HERitage UKRaine Project, KU Leuven. Deze vertoning zal met Engelse ondertiteling zijn.
Deze film maakt deel uit van de Oost-Europese Filmweken, georganiseerd in samenwerking met het Forum voor Centraal- en Oost-Europa van de KU Leuven.
CLT-cursist? Dan kan je voor 9 euro naar de film komen kijken.
''This Ukrainian heartbreaker offers a nonfiction portrait of the nation through its children.'' - The New York Times
''A bright beam of hope that feels both unforced and hard-earned… Timestamp confirms Gornostai as a naturally empathetic and insightful chronicler of youth in all its torment and giddy newness — in this case daunted but not defeated by hard times.'' - Variety
Meer rond de film
Oost-Europese cinema
In oktober focussen we bij Cinema ZED met plezier een hele maand op Oost-Europese cinema, in samenwerking met het Forum voor Centraal- en Oost-Europa van de KU Leuven. Een stuk van de wereld dat vaak onderbelicht of onbesproken blijft als we het hebben over de beste films of regisseurs aller tijden, maar absoluut niet terecht.
Op het programma staan recente films, documentaires en niet te onderschatten klassiekers, van Mr. Nobody Against Putin en Timestamp tot Werckmeister Harmonies, de befaamde donker-surrealistische klassieker van cinema-icoon Béla Tarr.
De meeste vertoningen worden voorzien door een inleiding van KU Leuven-professoren die de nodige context en achtergrond zullen geven. Een unieke kans om te komen proeven van Oost-Europese cinema in al haar facetten.
Na haar geprezen fictiedebuut, het coming-of-ageportret Stop-Zemlia, keert regisseur Kateryna Gornostai terug naar haar docu-roots. Met een scherp oog en een zacht hart, in een tijd gemarkeerd door pijn en hoop, kijkt ze naar de dagdagelijkse bezigheden en 'kleine momenten' op een school in Oekraïne. Geen grootse gebaren, geen ultiem statement, maar een doorvoel portret van gewone mannen, vrouwen en kinderen die, ondanks de dreiging van totale vernietiging, elke dag opnieuw hun best doen. De film ging in première op het Filmfestival in Berlijn - als enige documentaire in de hoofdcompetitie nog wel.