Josef K., een onbeduidende klerk wordt op een ochtend gearresteerd. Hij heeft niets misdaan en de agenten zeggen niet door welke autoriteit ze gestuurd zijn of waarom hij wordt aangehouden. Het proces wordt een lijdensweg die zich afspeelt in een labyrint van kille flatgebouwen, claustrofobische kantoorruimtes en eindeloze gangen van het gerecht. Hij ontmoet een advocaat, diens seksueel uitgehongerde assistente, een schilder die beweert invloed te hebben op de rechtspraak, een wasvrouw die hem misschien kan helpen, zelfs een priester. Terwijl, buiten zijn weten of controle om, zijn proces langzaam verder rolt, is K. wanhopig op zoek naar iemand die hem kan helpen om te begrijpen waarvan hij beschuldigd is, en om zijn zaak te winnen.
OPGELET! De film heeft geen ondertiteling.
An unassuming office worker is arrested and stands trial, but he is never made aware of his charges.
"Welles' adaptation of Kafka's famous work is one of his most innovative and bizarre, a trip through the surreal that would have done Kafka proud." - Filmcritic.com
"Welles' adaptation of Kafka's famous work is one of his most innovative and bizarre, a trip through the surreal that would have done Kafka proud." - Filmcritic.com
De carrière van Orson Welles, die op 21-jarige leeftijd geschiedenis schreef met Citizen Kane, is op zijn minst grillig te noemen. Hij had de flair om de meest onmogelijke projecten te verfilmen, deze bewerking van Franz Kafka's Het Proces is er daar één van. Welles maakte vindingrijk gebruik van architectuur en settings, zoals het toen nog leegstaande Gare d’Orsay in Parijs, om een bevreemdend niemandsland te scheppen. Grootse constructies, surrealistische decors, harde zwart-wit verlichting en extreme perspectieven maken duidelijk hoe Josef K. in zijn proces als een nietig personage verloren loopt in de labyrintische gangen en kamers van de rechtsstaat. Welles zelf noemde het zijn beste film.