Dubbel-interview met Pamela Anderson en Gia Coppola over 'The Last Showgirl'

The Last Showgirl

The Last Showgirl

Pamela Anderson is hevig aan het zweten. Verlicht door een meedogenloze spot smelt haar toneelmake-up terwijl ze vriendelijk en met een knipoog lacht onder het toeziend oog van de onzichtbare dirigent van de auditie. Met een gespannen, geaffecteerde terughoudendheid probeert ze een vraag over haar leeftijd af te wimpelen met een Monroe-achtig lachje, als Sugar Kane in een schrijnende, hedendaagse heruitvoering van Some Like It Hot. Het is pijnlijk, als kijker zweet je zelf ook, alleen al door het kijken.

Zo begint The Last Showgirl, Gia Coppola's nieuwe film met Pamela Anderson in de hoofdrol als Shelly, een Vegas showgirl die al heel lang meedraait en gedwongen wordt na te denken over een nieuwe toekomst als ‘Le Razzle Dazzle’, de show waarin ze al 30 jaar danst, abrupt wordt gesloten. Het is onder andere een verhaal over fantasie. Shelly is verliefd op de glamour en elegantie van een vervlogen tijdperk, maar tegen welke prijs? Ze heeft haar huwelijk en de relatie met haar dochter opgegeven en ondanks haar romantische ideeën over het verre Parijs, heeft de betovering van ‘Le Razzle Dazzle’ haar gebonden aan Vegas - een surrealistische spektakelstad waar de Eiffeltoren en de kanalen van Venetië voor toeristen in de woestijn zijn nagebouwd.

The Last Showgirl is een briljante studie over de wreedheid van veroudering. Terwijl jongere dansers audities beginnen te doen voor meer eigentijdse shows, ziet Shelly de agressieve seksualiteit van moderne acts op de Strip als “lage klasse”.  Terwijl de oude wereld plaatsmaakt voor de nieuwe, wordt Shelly - een agent van een bepaald soort glamour uit de oude wereld - overbodig en wordt de droom waarvoor ze heeft gezwoegd niet langer gewaardeerd of erkend.

De prestatie van Pamela Anderson is ontwapenend in wat ze zelf omschrijft als haar eerste dramatische rol. Ze roept zowel kwetsbaarheid als ontembare veerkracht op en het is moeilijk om geen medelijden met Shelly te voelen, ook al is ze niet altijd een even heldere heldin. En Jamie Lee Curtis is een perfecte tegenspeelster als Annette - een oudere, cynische voormalige danseres die tot de vernedering van het werken in de casino's is gereduceerd.

The Last Showgirl is niet alleen een prachtig uitziende film, maar hij blijft je ook bij nadat je de bioscoop hebt verlaten. Coppola slaagt erin om een gevoel van onpartijdige ambiguïteit te behouden waardoor we onze perceptie van het hoofdpersonage voortdurend moeten bijstellen - in hoeverre heeft ze waanvoorstellingen of is ze opstandig? De genialiteit van de film ligt ook in de weergave van vrouwelijke relaties - moeilijke moeder-dochter banden, intense vriendschappen en het zusterschap van de kleedkamer. Ondanks de versleten realiteit achter de schermen van ‘Le Razzle Dazzle’ - de chaos van de kostuumwissels, de opgelapte outfits - is de kameraadschap tussen de dansers tastbaar en echt, waardoor een disfunctionele maar toegewijde familie ontstaat.

Dazed ging in gesprek met Pamela Anderson en Gia Coppola. Lees hieronder wat ze te zeggen hebben over de film, hun creatieve proces, hun carrière en andere zaken!

''Gia Cappola: Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder, dus ik wilde altijd al een moeder-dochterverhaal vertellen.''

The Last Showgirl

Zo waar. Ik hou van de ingewikkelde en beladen vrouwelijke relaties in het verhaal, de vriendschappen en moeder-dochterrelaties.

Gia Cappola: Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder, dus ik wilde altijd al een moeder-dochterverhaal vertellen. En ik werd zelf moeder, dus ik begreep de complexiteit van het moederschap en voelde ook de beperkingen van het systeem, vooral als creatieve werkende moeder. Maar het werk zelf en de relaties die daar ontstaan kunnen een soort gekozen familie worden. Pamela heeft het zo vaak over het gekeuvel achter de schermen toen ze op Broadway werkte. Ik houd van die relaties en wat er achter de schermen gebeurt.

Pamela Anderson: Ik denk dat dat altijd interessant is voor iedereen - wat er achter de schermen gebeurt. Wie zou er niet backstage willen gaan? Het is dat backstage gekeuvel dat we in de film konden brengen. De dansers die er al zo lang zijn, praten over wat ze voor het avondeten gaan maken, en dan horen ze hun cue en gaan ze verder, dan komen ze eraf en gaan ze verder met wat ze voor het avondeten gaan maken. Sommigen doen dit al 20 jaar.

De choreografie van de snelle wisselingen was een belangrijk element - al die kostuumstukken... strassteentjes, hoofddeksels, armbanden, handschoenen. Dat was een hele uitdaging. Maar we deden het allemaal samen en zo creëer je een familie op de set, vooral in een situatie als deze, waarin je zoveel van je hart laat zien en je zo open en kwetsbaar bent.

 

Dat gevoel van kameraadschap voelde echt levendig en oprecht. Ik vroeg me af wat je het meest hoopt voor Shelly's toekomst? Wat hoop je dat het leven na Le Razzle Dazzle voor haar in petto heeft?

Gia Cappola: Ik stel me graag voor dat Shelly en Annette het casino beroven!

Pamela Anderson: Ja, dat zou een leuk vervolg zijn. Ik denk dat Shelly op het punt staat om opnieuw uitgevonden te worden. Ze gaat haar weg vinden. Weet je, mijn moeder en mijn tantes zijn allemaal sprankelende vrouwen, ze zijn erg gehecht aan schoonheid en nostalgie en ze hebben allemaal moeilijke dingen meegemaakt in hun leven. Het gaat over nieuwe hoofdstukken. Ik heb al mijn wensen en hoop voor Shelly, maar ik denk dat het wel goed komt met haar. Ze is een erg sterke vrouw om zo lang in deze business te zitten, ze is geen doetje.

Bron: DAZED, auteur: Emily Dinsdale, URL: https://www.dazeddigital.com/film-tv/article/66041/1/last-showgirl-pame…

Nieuws

The Last Showgirl: Burlesque-show

Burlesque-act bij The Last Showgirl!

Verwacht veren voor de Leuvense première van The Last Showgirl

Gerelateerde films