Mike Leigh en Marianne Jean-Baptiste over Hard Truths

''Het gaat altijd over de condition humaine''

Hard Truths

Dertig jaar na hun samenwerking in Secrets and Lies, waarmee ze een Palme d’Or wonnen, komen de legendarische regisseur Mike Leigh en actrice Marianne Jean-Baptiste af met een nieuw drama. Deze keer een verhaal over twee zussen die qua persoonlijkheid het totaal tegenovergestelde zijn, maar toch met elkaar zitten opgescheept. Hun botsende temperament vormt de kern van dit familiedrama, dat moeilijke vragen nooit uit de weg gaat. En misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal: hoe kunnen we ondanks onoverbrugbare verschillen tóch houden van die personen die we familie noemen?

Mike Leigh en Marianne Jean-Baptiste - na jaren samenwerken helemaal in tune en op elkaar afgestemd - proberen te graven naar deze vragen. Ze gaan gezamenlijk op zoek naar wie de personages zijn en hoe die zich verhouden tot de wereld om hen heen, op hun typische naturelle, geheel eigen manier. Verwacht echter geen volledige psychologische ontleding en verklaring voor elke vraag die de film oproept. Veel blijft ambigu, onuitgesproken, onzeker. Wat het enerzijds geen makkelijke film maakt - lichtelijk oncomfortabel en confronterend misschien zelfs - maar anderzijds wél helemaal true to life is. Het personage dat Jean-Baptiste ijzersterk portretteert is géén aangename figuur, allesbehalve zelfs, maar wél een heel realistische en herkenbare. 

Filmkrant ging in gesprek met het duo. Lees hieronder wat ze te vertellen hadden over onder andere de film, hun carrière en hun eerdere samenwerkingen. 

“Bij een Mike Leigh-film krijg je de kans een heel universum voor jouw personage op te bouwen.''

''Geen enkel algoritme had een film als Hard Truths kunnen maken en dat moeten we zo houden.”

Hard Truths

Hoe was het om, na de historische drama’s Mr Turner (2014) en Peterloo (2018), terug te gaan naar een kleinschalig, eigentijds drama? 

ML: “Best hoor. Uiteindelijk gaan al mijn films, inclusief de zogenaamd historische drama’s, over mensen. Over naar mensen kijken, hopelijk met sympathie en realisme. Of het nu arbeiders of aristocraten zijn, mensen in Australië of Noord-Ierland. Ik maak films over onze wereld, of dat nu in de achttiende eeuw is of in 2024. Het gaat altijd over emoties en de condition humaine. Over wat ik net zei: dat het leven tragisch en komisch tegelijk is. Ik heb dus niet het gevoel dat ik terugga naar iets, maar dat ik verder ga met mijn onderzoek. En toevallig speelt het zich deze keer in de huidige tijd af.”

Hoe ziet u de toekomst van de sociaal bewogen cinema? 

ML: “Ik heb altijd films gemaakt in totale vrijheid. Niemand bemoeide zich ermee, niemand vertelde me wat ik moest doen. Er was geen inmenging in de inhoud van het scenario of in enig ander stadium. Maar wat mij enorm zorgen baart, is dat het steeds moeilijker wordt voor jonge filmmakers om in diezelfde vrijheid te werken. De vrijheid om dingen te verkennen en te ontdekken. Om films te maken zonder dat iemand zegt hoe ze dat moeten aanpakken. Ze krijgen continu opmerkingen over hun scenario, casting, montage, noem maar op. Anderen nemen de beslissingen en soms gaat dat op basis van informatie die is afgeleid uit algoritmes en dergelijke. Dat maakt het steeds moeilijker voor makers om films te maken in dezelfde vrijheid waarmee mensen schilderijen maken, muziek of beeldhouwkunst. Dat is wat mij steeds meer zorgen baart. Niet voor mezelf, want ik zit in het laatste deel van de reis. Maar het is echt een probleem, een ziekte van deze tijd. Geen enkel algoritme had een film als Hard Truths kunnen maken en dat moeten we zo houden.”

Bron: Filmkrant 475/477, auteur: Romy Van Krieken, URL: https://filmkrant.nl/interview/mike-leigh-en-marianne-jean-baptiste-ove…

Gerelateerde films