Op gesprek met Miwako Van Weyenberg over haar debuutfilm Soft Leaves!

''Voor mij is dit de film die ik wilde maken, maar het is ook de film die ik wilde zien.''

Soft Leaves

De elfjarige Yuna woont samen met haar vader Julien. Ze kunnen het goed met elkaar vinden. Wanneer haar vader op een ongelukkige manier ten val komt en in het ziekenhuis terechtkomt, staat Yuna er moederziel alleen voor, samen met haar oudere broer Kai. Hun normale leventje wordt danig verstoord wanneer hun Japanse moeder en halfzusje naar België komen om voor hen te zorgen.

Miwako Van Weyenbergs verhalende debuutfilm Soft Leaves, die in première ging in de Big Screen Competitie op het IFFR 2025, volgt de reis van haar hoofdpersoon naar zelfontdekking, identiteit en erkenning. Cineuropa sprak met de schrijfster-regisseuse over haar benadering van de tedere, maar desondanks breekbare familiedynamiek in de film en de natuurmotieven die haar werk doordringen, zoals ook de titel al aangeeft. Lees hieronder wat ze allemaal te vertellen had!

De manier waarop het script is geschreven voelt heel persoonlijk aan, maar ik wilde beginnen met de vraag hoe u zich verhoudt tot het materiaal van de film.

Miwako Van Weyenberg: Aangezien ik ook half Belgisch, half Japans ben, krijg ik vaak de vraag of de film autobiografisch is. Ik moet altijd zeggen dat het verhaal dat niet is, maar de emoties en de gevoelens van de personages en alle personages [zelf] zijn iets dat ik heel goed ken. Dat is altijd mijn uitgangspunt: ik ga uit van de emoties die de personages doormaken en ik begin het verhaal vorm te geven rond die emoties die ik wil vertellen.

Er zijn de laatste jaren een aantal films geweest die multiraciale identiteit hebben behandeld door een vergelijkbare bril, vooral tussen Frankrijk en België, Japan en Korea. Hoe zie je jouw film in deze filmische gesprekken?

Ten eerste ben ik blij dat ik kan bijdragen aan de representatie. Een van de grootste complimenten die ik nu krijg, die mensen me bijvoorbeeld via Instagram sturen, is wanneer ze me bedanken voor de representatie. Dan krijg ik tranen in mijn ogen. Voor mij is dit de film die ik wilde maken, maar het is ook de film die ik wilde zien. Maar tegelijkertijd was het nooit mijn bedoeling om een statement te maken over culturele verschillen of racisme. Het was nooit een statement tegen kritiek. Het multiculturele aspect is een natuurlijk onderdeel van de film, maar het hoeft niet het onderwerp van de film te zijn. Ik zie Soft Leaves als het verhaal van een zoektocht naar identiteit - aan de ene kant binnen een familie, maar aan de andere kant in twee verschillende culturen.

''[...]ik denk dat er een gevoel van nostalgie is dat ik vanaf het begin had toen ik deze film aan het schrijven was.''

Nieuws

Cinema Poussette

Kom samen met je baby genieten van Cinema Poussette: Soft Leaves

Cinema Poussette is Cinema ZED op maat van kersverse ouders. Elke tweede dinsdag…

Bring-a-Friend april

Bring-a-Friend naar Cinema ZED in april

Heb jij een ZED-studentenkaart? Neem dan iedere maand iemand gratis naar de film…

Gerelateerde films