Regisseur in de kijker: Ari Aster

De aanloop naar Hereditary!

Hereditary

Ari Aster had niet altijd de intentie om een regisseur te worden. Al sinds jonge leeftijd groeide in hem de ambitie om een auteur te zijn. Zijn interesse in het maken van films werd dan ook enkel zijdelings aangewakkerd door het schrijven van verschillende screenplays. In 2004 meldde hij zich aan voor de Santa Fe University For Art and Design, waar hij al snel enkele kortfilms begon te maken. Vier jaar later studeert hij af en debuteert hij als de schrijver-regisseur van de kortfilm Tale of Two Tims. Dit was goed genoeg om opgemerkt te worden door en toegelaten te worden in de AFI Conservatory, waar hij verder kon sleutelen aan zijn skills op een hoger niveau. 

Tussen 2011 en 2018 was het meest opvallende project van zijn hand de psychologische horror-kortfilm The Strange Thing about the Johnsons, een film over een incestueuze relatie tussen een vader en een gewelddadige zoon, waarin hij meteen tegen vele heilige huisjes schopte. Het was zijn thesis-film aan het AFI, maar werd uiteindelijk ook gescreend op festivals, waaronder het Slamdance Film Festival. Er volgt veel kritiek en heisa, maar ook... bewondering, vooral van sommige mensen in de industrie die het eigenzinnige talent van Aster beginnen op te merken. 

Hereditary + Midsommar: de 2 grote successen

Beau is Afraid

Beau is Afraid

Vier jaar en verschillende Corona-lockdowns later, komt Aster eindelijk met zijn derde film op de proppen; Beau is Afraid (die tot kort voor de release Dissapointment Blv. was getiteld). Hij strikt grote naam Joaquin Phoenix en verlaat voor een groot stuk het comfort van zijn 'elevated horror'-hoekje. Beau is Afraid is namelijk een stuk meer experimenteel dan zijn eerste twee werken, en kan nauwelijks in één enkel hoekje toegewezen worden. De film is één lange, hallucinante, absurdistische, surrealistische, psychologisch gelaagde trip doorheen de psyche van een mentaal instabiele man van middelbare leeftijd, die op een tocht van persoonlijke zelfontdekking gaat, maar tijdens die tocht niet alleen zichzelf vindt.. Sommige karakteristieke elementen uit zijn eerste twee films zijn zeker terug te vinden, maar de film transformeert ze tot iets geheel unieks en bevreemdends. 

Critici konden Beau is Afraid wel smaken, maar de film was een financiële bom. Eigenzinnig als hij is, heeft dit Aster (gelukkig!) niet een meer traditionele richting uitgeduwd. Zijn nieuwe film Eddington, weldra in de zalen, belooft opnieuw een compromisloze, troosteloze, gewelddadige filering van de menselijke psyche te worden. Opnieuw geen demonen of heidense rituelen (zo ver dat we weten...), maar misschien nog wel iets veel afschuwwekkender dan dat: de zwarte ziel van onze hedendaagse maatschappij. Joaquin Phoenix is alvast opnieuw van de partij, evenals Pedro Pascal, Emma Stone en Austin Butler. 

Eddington

Gerelateerde films