In gesprek met Jafar Panahi over de moeilijke weg om Gouden Palm-winnaar 'It Was Just an Accident' gemaakt te krijgen

''‘Hoe zag die ondervrager eruit?’ Maar ik heb de ondervrager nooit gezien. Ik heb alleen zijn stem gehoord, en ik herinner me die stem nog, en ik vroeg mezelf af: ‘Zou ik hem herkennen als ik hem buiten zou zien? Zou ik hem kunnen herkennen?’"

Jafar Panahi

Panahi is een man die geen ‘nee’ als antwoord accepteert.

In zijn nieuwe film ‘It Was Just An Accident’, die in het geheim in Iran werd opgenomen en dit jaar de Palme d'Or in Cannes won, vertelt Panahi het verhaal van een man die 's nachts zijn kapotte auto naar een garage brengt. Vanuit een andere kamer hoort de monteur hem met zijn been slepen en weet hij diep van binnen dat dit de man is die hem in de gevangenis heeft gemarteld. Maar hij heeft zijn gezicht nooit gezien. Is hij het echt? Hij verzamelt een groepje voormalige medegevangenen en ze beginnen aan een duister-komische zoektocht om de identiteit van de man te achterhalen, waarbij ze hem in een busje rondrijden en discussiëren over wat ze moeten doen.

“Als je zeven maanden lang met een groep mensen samenleeft in welke omgeving dan ook, het maakt niet uit waar, het kan ook buiten de gevangenis zijn, en je vervolgens die omgeving verlaat, kun je die mensen niet vergeten”, zei Panahi tijdens een kopje koffie in het Sunset Marquis Hotel. “Je zoekt elk excuus om naar hen te vragen en bij hen te zijn, en je wilt iets voor hen doen.”

Dit begon uiteindelijk erg te knagen bij de filmmaker. Als hij zijn moeder bezocht, moest hij een brug oversteken waar hij de gevangenis kon zien. “Dat was altijd een herinnering”, zei hij. "Ik zat continu met de gedachte dat die jongens binnen zaten en ik buiten. Je begint na te denken over herinneringen uit het verleden. Je vraagt jezelf af: ‘Wat heb ik daarbinnen allemaal meegemaakt?’ Van ondervragingen tot van alles en nog wat, je begint je dingen te herinneren en je vraagt jezelf af: ‘Hoe zag die ondervrager eruit?’ Maar ik heb de ondervrager nooit gezien. Ik heb alleen zijn stem gehoord, en ik herinner me die stem nog, en ik vroeg mezelf af: ‘Zou ik hem herkennen als ik hem buiten zou zien? Zou ik hem kunnen herkennen?’"

''Het risico om betrapt te worden tijdens het filmen varieerde van een gewone politieagent of verkeersagent of iemand die geen veiligheidsagent is, tot een veiligheidsagent van het ministerie van Informatie of van de politieke politie.''

“Ze wisten dat dit nieuws de verkiezingen zou overschaduwen. Daarom hebben ze ons allemaal vrijgelaten”

Accident

Toen de agenten aangaven dat Panahi moest komen, “ging ik naar de set en besteedde ik aanvankelijk geen aandacht aan hen”, zei hij. “Ik schonk eerst een kopje thee voor mezelf in en begon met mijn teamleden te praten. Toen kwamen de veiligheidsagenten en zeiden: ‘Speel geen spelletje met ons. Breng alle negatieven en alle rushes mee.’”

“Ze hadden nergens toegang toe”, zei Panahi. "We hadden een kleine camera met een geheugenkaart. Ze zagen dat er niets op stond, dat was alles wat ze konden meenemen. Ze hadden geen bewijs. Ze bleven me vragen en onder druk zetten om ze te geven wat ik had, en ik zei: 'Ik geef jullie niets. Drie dagen later vonden er belangrijke gebeurtenissen plaats in Iran, het was de tweede ronde van de presidentsverkiezingen. Ze hielden ons ongeveer vier of vijf uur op straat vast, en hoe hard ze ook hun best deden, ze wisten dat als ze ons, en vooral mij, de volgende dag zouden meenemen, dat veel ophef zou veroorzaken en een groot probleem zou worden."

Hoewel zijn films niet openbaar zijn vertoond in Iran (ze zijn wel verkrijgbaar via ondergrondse kanalen), heeft Panahi sterke steun opgebouwd bij zijn medeburgers, en dat weet de regering.

“Ze wisten dat dit nieuws de verkiezingen zou overschaduwen. Daarom hebben ze ons allemaal vrijgelaten”, zei hij. "Ze vroegen een paar teamleden om de volgende dag terug te komen voor verhoor. Ze dreigden hen dat ze niet meer met ons mochten werken. Ze hadden de indruk dat de helft van de film nog niet was gemaakt. Ze dachten dat we nog een paar weken nodig hadden om te werken. Ze vertelden de teamleden dat ze niet met mij mochten blijven werken, anders zouden ze in de problemen komen. Dus ik stopte, ik annuleerde de klus en ik dacht dat ze me weer zouden verbieden het land te verlaten."

''Ik kwam in Armenië aan en realiseerde me dat ik niet verboden was om te vertrekken, en ik realiseerde me dat ze geen poot hadden om op te staan.''

''De Academy moet nu corrigeren wat ze heeft gedaan en nieuwe selectieregels vinden, [die] de macht niet meer bij de regering leggen, maar bij de internationale filmmakers zelf."

Accident

Het proces voor het indienen van de film is veranderd. Panahi is het eens met het schrappen van de eis dat de film een jaar lang in eigen land moet draaien – “It Was Just an Accident” werd in Frankrijk vertoond. De Academie staat erop dat 50 procent van de selectiecommissie, in dit geval de League of Cinema, uit filmmakers bestaat. Maar in een autoritair land als Iran kan de regering de selectiecommissie nog steeds vullen met haar eigen kandidaten.

“Het probleem is dat de Academie niet de juiste regels voor de selectie heeft”, aldus Panahi. "Ze moeten fundamentele veranderingen doorvoeren. Ik heb het niet alleen over mijn eigen film. We zijn al meer dan twintig jaar bezig. We schrijven brieven, we doen alles wat we kunnen. We praten met leden van de Academy, waar we ze ook tegenkomen in de wereld. Ze zien niet in dat deze regels goed zijn voor democratische landen, maar niet voor autocratische landen. Dus dit is een probleem in China en in veel andere landen. De Academy moet nu corrigeren wat ze heeft gedaan en nieuwe selectieregels vinden, [die] de macht niet meer bij de regering leggen, maar bij de internationale filmmakers zelf."

Wat zou hij doen om de regel dat elk land slechts één film mag selecteren te veranderen? “Internationale filmmakers zouden een commissie moeten vormen om de films voor de categorie Internationaal te selecteren. We hebben ons niet onder druk laten zetten om films te maken op basis van de regels van ons land en onze regering. Maar nu oefent de Academy veel druk op ons uit om ons te onderwerpen aan onze eigen regering en ons door hen te laten onderdrukken.”
 

“Ik wil dat mijn film mijn eigen land vertegenwoordigt. Waarom zou hij een ander land vertegenwoordigen?''

Synopsis It Was Just an Accident

It Was Just an Accident

Een man, Eghbal, is 's nachts onderweg met de auto wanneer hij per ongeluk een hond aanrijdt. Wanneer hij met zijn beschadigde voertuig nog net tot bij een garage geraakt, wordt hij lastiggevallen door een voormalige politieke gevangene, Vahid, die het piepende geluid van Eghbal's been herkent als zijnde van de man die hem destijds gemarteld heeft in de gevangenis. 1 ding.. Vahid was tijdens zijn marteling geblinddoekt, en is niet helemaal zeker of hij wel de juiste persoon voor zich heeft. Wat volgt is een moreel kat-en muisspel, waarbij de gruwelijke waarheid iedereen lijkt te ontglippen, en misschien wel ergens in het midden ligt..

On October 14th the film will be screened with English subtitles. 

Nieuws

It Was Just an Accident

Cinema ZED International: Come watch It Was Just an Accident with English subtitles!

Non-English film with English subtitles? We got you covered! 

Gerelateerde films