Crossing Sirât: Oliver Laxe on Faith, Film, and Fire

Een makkelijk behapbare film heeft Oliver Laxe (O que arde) nog niet gemaakt in zijn carrière, en daar gaat hij nu ook niet mee beginnen. Sirât is op vele vlakken zelfs zijn meest gedurfde film tot nu toe - niet alleen inhoudelijk en thematisch, maar ook vormelijk - en dat maakt het geen hap-slik-klaar cinema. Voor wie de existentiële, surrealistische wasteland-vibes met een vleugje techno goed kan verdragen, is dit echter niet minder dan een openbaring. Ook op het afgelopen filmfestival van Cannes leken ze daar zo over te denken: de film was goed voor een nominatie voor de Palme d'Or en wist uiteindelijk de Jury Prize mee naar huis te nemen. 

Journalist Burcu Beaufort sprak met Oliver Laxe na de première van de film op Cannes. Lees hieronder het interview. 

''Al mijn creatieve processen hebben te maken met het proces van zelfontdekking.''

Oliver Laxe

Q: Wat vind je van de reacties op de film na de première?

Oliver Laxe: Ik weet dat de film zwaar is. Ik bedoel, ik weet dat ik de kijker uitnodig om naar 'binnen' te kijken, en het is soms zwaar om naar 'binnen' te kijken, snap je? Voor de vertoning was ik bang dat mensen zouden denken dat ik een soort sadist ben, die de kijker wilt doen afzien. Dat was mijn grootste angst. Want het is juist het tegenovergestelde, ik wil echt voor de kijkers zorgen. Nu voel ik me er beter bij, maar de dagen voor de vertoning was ik hier erg gespannen over.

Q: Was het maken van deze film ook een manier om naar jezelf te kijken?

Oliver Laxe: Ja, als mensen creëren we altijd een geïdealiseerd beeld van onszelf, als een verdedigingsmechanisme, om onze littekens en wonden te vermijden. Ik probeer eerlijk te zijn. Al mijn creatieve processen hebben te maken met dat proces van zelfontdekking. Er zijn uitdagingen. Ik filmde branden en ging tot het uiterste. En ik portretteer mensen of realiteiten die in zekere zin stiekem over mijzelf vertellen. Maar dat ontdek ik pas aan het einde. Door deze film te maken, kon ik meer in contact komen met mijn littekens, met mijn wonden.

Q: Je zei hetzelfde tijdens de persconferentie, maar wat zijn jouw wonden?

Oliver Laxe: Daar hebben we meer tijd voor nodig om daar diep op in te gaan. Ik bedoel... we hebben allemaal wonden. Zelfs de geboorte is traumatisch. Als kinderen bouwen we een masker om liefde te ontvangen. En dat masker noemen we persona, een personage. Het probleem is dat je dit masker blijft gebruiken terwijl je opgroeit. Mijn films gaan dus altijd over hoe je contact kunt maken met je essentie, die bedekt is door je persoonlijkheid, je masker, je ego. Een crisis is de beste manier om dit membraan te doorbreken en contact te maken met je ware zelf. Daarom: ¡Viva las crisis!

''We zijn naar raves geweest om te casten. We zochten geen acteurs, we zochten de waarheid.''

''We moeten elkaar leren kennen. Ik bedoel, ik ben een kunstenaar, we willen laten zien dat dingen die ogenschijnlijk gescheiden zijn, dat niet noodzakelijkerwijs zijn.''

Sirât

Q: Er zijn verwijzingen naar de islam in de film. Heeft dat te maken met je persoonlijke ervaringen in Marokko? Of met de locatie?

Oliver Laxe: Ik luister graag naar de koran, afhankelijk van de stem van degene die reciteert. De man die in de film zingt en de koran reciteert, is een vriend van mij. Ik hou van het geluid en ik hou van de techniek. Ik wilde deze verwijzingen opnemen, ook al zouden ze voor enige polariteit kunnen zorgen.

Q: Ik ben niet religieus, maar ik ken deze religie wel goed. In essentie is de islam helemaal niet polariserend; integendeel, het is een zeer gastvrije en inclusieve religie. Welk deel van de Koran wordt in de film gereciteerd?

Oliver Laxe: Het is het belangrijkste deel van de film, het is de essentie ervan. Het gebed in de soundtrack komt uit Soera Maryam, over Maria. Het is erg poëtisch. Wat betreft wat je zegt over inclusiviteit: in de Koran staat: “Wij hebben verschillende stammen geschapen, zodat jullie elkaar kunnen herkennen.” Dat is wat er in de film gebeurt.

Q: Dus het is ook een politiek gebaar, vooral in Frankrijk, waar islamofobie sterk aanwezig is?

Oliver Laxe: We moeten elkaar leren kennen. Ik bedoel, ik ben een kunstenaar, we willen laten zien dat dingen die ogenschijnlijk gescheiden zijn, dat niet noodzakelijkerwijs zijn. Neem bijvoorbeeld Spanje en Galicië. Ik zie alle subtiele verbanden, alle culturele continuïteit. Als je de tradities bestudeert, is de essentie altijd hetzelfde. In deze film hebben we een familie van verminkten gecreëerd. Er is een soort gemeenschap van mensen met littekens. We zijn allemaal mensen die zichzelf moeten overstijgen, hoe moeilijk dat ook is. Dat is de essentie.''

''Ik denk dat poëzie is om zo ver mogelijk met de taal mee te gaan, tot aan de grens ervan. In de cinema ga ik met het beeld mee tot aan de grens, om te dematerialiseren.''

Synopsis Sirât

Cineville-logo

Nadat zijn dochter op mysterieuze wijze verdwijnt tijdens een rave, reist een vader samen met zijn zoon naar Marokko om haar te zoeken. Deze speurtocht brengt hen naar desolate uithoeken, verlaten bouwvallen en ondergrondse netwerken, waar niets is wat het lijkt, en zowel hulp als verraad om de hoek komen gluren. 

Op donderdag 4 september om 19u30 vindt de avant-première van de film plaats in Cinema ZED Vesalius. Breng als Cineville-lid gratis een +1 mee en maak tijdens een leuke introquiz kans op een heleboel goodies!

Gerelateerde films