ZED sprak met Paolo Sorrentino over 'The Hand of God'

The Hand of God

Je regiedebuut L’uomo in più was meteen ook jouw eerste samenwerking met acteur Toni Servillo. The Hand of God, waarin hij de vader speelt, is intussen al jullie zesde film samen. Waarom klikt het zo met hem?
We lachen om dezelfde dingen en we houden er allebei van om risico’s te nemen in ons werk. Het werkt goed tussen ons. Het is ook gemakkelijk om met goeie acteurs te werken, en ik vind hem de grootste van zijn generatie. Toen ik hem lang geleden leerde kennen, was hij al een gevestigde waarde in het theater. Ik was maar een jonge snaak die films wilde maken, dus ik was bang voor hem. Maar hij nam me meteen in bescherming, als een soort oudere broer.

De titel The Hand of God verwijst naar Diego Maradona. Wat heeft hij voor jou betekend?
Voor mij en voor veel mensen uit Napels vertegenwoordigt Maradona een moment van geluk, van plotse vrijheid na vele donkere jaren. Toen hij voor Napels kwam spelen, gaf hij de mensen hoop. Ook met zijn persoonlijkheid had hij een grote impact, vooral op jongeren. Ook op mij. Dankzij hem was ik nergens bang voor. Ik was natuurlijk niet zo zelfdestructief als hij.

Heb je hem ooit ontmoet?
Heel kort, tijdens een wedstrijd tussen Real Madrid en Napels voor de Champions League. Hij voelde zich toen echter niet zo best en was nerveus. Ik heb dus niet echt de kans gehad om met hem te praten. Maar toen ik in 2014 een Oscar kreeg voor La Grande Bellezza stuurde hij me een gesigneerd shirt van Argentinië. En dat is me uiteraard veel meer waard dan een babbel.

Heeft hij ooit geweten dat je aan een film werkte waarin hij een cruciale rol speelt?
Ik weet het niet zeker. Ik weet wel dat de mensen uit zijn omgeving op de hoogte waren, want die dreigden met een proces. (lacht) Ze dachten dat ik onrechtmatig zou gebruikmaken van Maradona’s portret. Wat natuurlijk niet zo was. Na een paar dagen was dat misverstand gelukkig opgelost. (RN)

Gerelateerde films