ZED sprak met Sebastian Meise over 'Große Freiheit'

“Wie is hier de viezerik?”

Great Freedom

Je filmde in de voormalige gevangenis van Maagdenburg. Een moeilijk uit te lichten locatie. Céline Sciamma’s cinematograaf Crystel Fournier gebruikt bovendien belichting om de periodes te onderscheiden en verschillende registers te bespelen.
Great Freedom beweegt zich tussen twee genres: de gevangenisfilm en het liefdesverhaal. Dat drukken we visueel uit. Er is enerzijds de hardheid en afstandelijkheid van de gevangenis en anderzijds zijn er de tedere emoties en verbondenheid die voor zingeving zorgen in deze kille wereld. Gevangenisfilms creëren een claustrofobisch gevoel maar via de belichting leggen we ook warme accenten. Crystel vertrok van de realiteit. De bulbs lampen voor 1945, de vuil gele fluorescerende lichten van de fifties en het meer kille licht in de sixties. Zo konden we heel subtiel periodes anders doen aanvoelen.”

Het slot levert een dromerige trip op waarbij de steadicam Hans volgt door de gangen en kelderruimtes van een nachtclub.
“Die darkrooms kwamen er pas toen de vervolging in 1969 stopte en er ontmoetingsruimtes voor homoseksuelen ontstonden in kelders. Wat me bevalt in de darkroom cultuur is hoe er met de symboliek van onderdrukking wordt gewerkt. Met tralies, politie-uniformen en kleine ruimtes.”

Bij het inlassen van Super8 Home Movies toon je ook de perforaties.
“Omdat alles wat naar de buitenwereld verwijst een found footage gevoel moest hebben. Het geeft aan dat deze beelden niets te maken hebben met de realiteit van de gevangenis. Bovendien vraagt Oskar zich af of ze het filmmateriaal dat ze opnamen tijdens hun uitje wel ontwikkeld hebben. Het is niet zeker of ze de beelden ooit bekeken. Daarom toon ik ruw materiaal. Onafgewerkt, ongemonteerd en met inbegrip van de perforaties.”

Het verhaal is tijdloos en universeel. Je ziet de tijd voorbijgaan maar tegelijk ook stilstaan.
“Bij gevangenisfilms weet je vaak niet waar ze zich afspelen en krijg je soms ook het gevoel dat het gebeuren zich buiten de 
tijd situeert. Het is altijd hetzelfde systeem: tralies, cellen, bewakers. Iets dat evengoed kan plaatsvinden in Zuid-Amerika of in Azië, tijdens de jaren twintig of de jaren tachtig. Het absurde, uitzichtloze gevangenisleven en het genadeloze, onpersoonlijke rechtssysteem waar we via een op een kier staande deur even een blik op werpen zijn heel Kafkaiaans. Maar ook George Orwells’ 1984 was een invloed. Great Freedom oogt als een dystopie die echt aanvoelt, terwijl het enge toekomstbeeld dat we ophangen juist een reëel, pijnlijk verleden is.” (IDK) 

Gerelateerde films