Eva Victor over de taal van trauma in 'Sorry, Baby'

''Dingen zijn soms zo bizar en absurd dat lachen de enige manier is om er doorheen te komen''

Sorry, Baby

Waar wijzen mensen je op dat je je niet realiseerde of die je niet opvielen tijdens het maken van de film? 

Eva Victor: ''Er is heel weinig waar mensen op wijzen in de film dat ik niet gepland had. Omdat je zoveel tijd besteedt aan het werken aan elk element van de film, is er niets dat je op het scherm ziet waar niet over is nagedacht of dat niet op een andere manier is geprobeerd; alles wat je ziet is een keuze. Ik kan je uitleggen waarom alles in de film is zoals het is.

Wat ik echt opwindend vind, is wanneer mensen merken dat er dingen in de film zitten die intenser waren in het script, maar om verschillende redenen geschrapt moesten worden. Ik hou van een kijker die die kleine dingen ziet en kleine geheimen ontdekt die in de film zitten-maar ik kan je niet vertellen [wat ze zijn] omdat iemand de film moet kijken om ze te zien. Maar ik hou ervan als mensen kijken met een nieuwsgierig oog over waarom bepaalde dingen gebeuren op bepaalde punten in de film; er zijn kleine geheimpjes onderweg.''

Het komische gehalte is een essentieel onderdeel van waarom de film zo goed werkt. Hoe denk je dat humor een verhaal als dat van Agnes faciliteert, en ook het groeiproces van mensen die hun eigen ervaring in de film terugvinden?

Eva Victor: ''Een groot deel van het plezier van het maken van een film is dat je jouw deel doet door de film zo goed mogelijk te maken, zodat hij voor jou zo effectief mogelijk is, en dan komen de mensen naar de film toe en vinden erin wat ze nodig hebben. Dat is het leuke aan film kijken: je kunt uit een film halen wat je wilt. De film bestaat om iets te zijn voor verschillende mensen en om op een specifieke manier te bestaan, afhankelijk van hoe je binnenkomt. Wat humor betreft, het is echt een krachtig mechanisme om ermee om te gaan en het helpt je door hele donkere dagen. Dingen zijn soms zo bizar en absurd dat lachen de enige manier is om er doorheen te komen, en ik denk dat er veel grappigs gebeurt als Agnes en Lydie samen getuigen kunnen zijn.

Dingen zijn iets minder grappig als Lydie er niet is, maar als Lydie er wel is, vormen ze een verenigd front; ze zijn een soort strijders die samen in dit ding staan, in deze vreemde wereld. Ik denk dat de reden waarom de dokterscène landt, zonder al te veel weg te geven, is dat zowel Agnes als Lydie worstelen met hoe absurd het moment is, maar ze hebben elkaar. Op een bepaald niveau, als Lydie er is, weet je dat het goed komt met Agnes.''

''Ik weet niet of onze wereld alle woorden heeft om hierover te praten en ik denk dat onze wereld echt moeite heeft met nuance''

Synopsis ''Sorry, Baby''

Sorry, Baby

Agnes werd het slachtoffer van een ingrijpend voorval. Voor haar is er sindsdien een duidelijk verschil tussen het leven vóór en ná die nacht. Maar voor de rest van de wereld draait alles gewoon door. Gelukkig kan Agnes rekenen op haar beste vriendin Lydie, die er niet alleen voor haar was op de nacht dat alles veranderde, maar ook in de moeilijke jaren die volgden.

''Sorry, Baby'' is vanaf 23/7 te zien in Cinema ZED. Koop hier alvast je ticket!

Gerelateerde films