Eva Victor over de taal van trauma in 'Sorry, Baby'
Eva Victors speelfilmdebuut ''Sorry, Baby'' ging eerder dit jaar op Sundance in première, ontving veel erkenning (inclusief een scriptschrijfprijs) en werd verkocht aan A24 voor een gerapporteerde 8 miljoen dollar, notabene op een festival waar kopers normaal gezien niet veel geld neerleggen. De belangrijkste lof was dat de film het volkomen levensveranderende effect van seksueel geweld op een slachtoffer weergeeft en tegelijkertijd laat zien hoe de wereld onverbiddelijk doordraait nadat ze zijn aangevallen. “Er is iets ergs gebeurd met Agnes,” luidt de officiële synopsis. “Maar het leven gaat door - voor iedereen om haar heen tenminste.”
Victor's achtergrond als schrijver voor sites als Reductress, en misschien vooral hun Twitter video sketches (waar ze verwoed tekeer gaan over bijvoorbeeld de positieve kant van het ontmantelen van de USPS), bepalen de toon van ''Sorry, Baby''. De humor gaat gemakkelijk, maar niet ten koste van de sombere realiteit die het probeert vast te leggen. Victor schrijft en regisseert niet alleen, maar speelt ook de hoofdrol, Agnes, een studente in een klein plattelandsstadje die haar dagen slijt en in het reine komt met de aanranding die ze heeft ondergaan door haar adviseur en professor Preston (Louis Cancelmi); De film heeft een chronologisch wanordelijke structuur, begint een jaar na de aanval en flitst dan terug naar die tijd in haar leven en naar dat moment, georkestreerd met een ijzingwekkend gevoel van afstand - een contrast met de sprankelendere momenten tussen Agnes en haar beste vriendin, Lydie (Naomi Ackie), die inmiddels naar New York City is verhuisd en verder is gegaan met haar leven.
''Sorry, Baby'' gaat niet licht over wat er met Agnes gebeurt. In plaats daarvan vindt het lichtheid ondanks de duisternis. Hier is humor - sardonisch, wrang en onnozel - een balsem.
Lees hieronder wat Eva Victor te zeggen heeft over het maken van de film!
''Dingen zijn soms zo bizar en absurd dat lachen de enige manier is om er doorheen te komen''
Waar wijzen mensen je op dat je je niet realiseerde of die je niet opvielen tijdens het maken van de film?
Eva Victor: ''Er is heel weinig waar mensen op wijzen in de film dat ik niet gepland had. Omdat je zoveel tijd besteedt aan het werken aan elk element van de film, is er niets dat je op het scherm ziet waar niet over is nagedacht of dat niet op een andere manier is geprobeerd; alles wat je ziet is een keuze. Ik kan je uitleggen waarom alles in de film is zoals het is.
Wat ik echt opwindend vind, is wanneer mensen merken dat er dingen in de film zitten die intenser waren in het script, maar om verschillende redenen geschrapt moesten worden. Ik hou van een kijker die die kleine dingen ziet en kleine geheimen ontdekt die in de film zitten-maar ik kan je niet vertellen [wat ze zijn] omdat iemand de film moet kijken om ze te zien. Maar ik hou ervan als mensen kijken met een nieuwsgierig oog over waarom bepaalde dingen gebeuren op bepaalde punten in de film; er zijn kleine geheimpjes onderweg.''
Het komische gehalte is een essentieel onderdeel van waarom de film zo goed werkt. Hoe denk je dat humor een verhaal als dat van Agnes faciliteert, en ook het groeiproces van mensen die hun eigen ervaring in de film terugvinden?
Eva Victor: ''Een groot deel van het plezier van het maken van een film is dat je jouw deel doet door de film zo goed mogelijk te maken, zodat hij voor jou zo effectief mogelijk is, en dan komen de mensen naar de film toe en vinden erin wat ze nodig hebben. Dat is het leuke aan film kijken: je kunt uit een film halen wat je wilt. De film bestaat om iets te zijn voor verschillende mensen en om op een specifieke manier te bestaan, afhankelijk van hoe je binnenkomt. Wat humor betreft, het is echt een krachtig mechanisme om ermee om te gaan en het helpt je door hele donkere dagen. Dingen zijn soms zo bizar en absurd dat lachen de enige manier is om er doorheen te komen, en ik denk dat er veel grappigs gebeurt als Agnes en Lydie samen getuigen kunnen zijn.
Dingen zijn iets minder grappig als Lydie er niet is, maar als Lydie er wel is, vormen ze een verenigd front; ze zijn een soort strijders die samen in dit ding staan, in deze vreemde wereld. Ik denk dat de reden waarom de dokterscène landt, zonder al te veel weg te geven, is dat zowel Agnes als Lydie worstelen met hoe absurd het moment is, maar ze hebben elkaar. Op een bepaald niveau, als Lydie er is, weet je dat het goed komt met Agnes.''
''Ik weet niet of onze wereld alle woorden heeft om hierover te praten en ik denk dat onze wereld echt moeite heeft met nuance''
De film zette me aan het denken over de manier waarop media trauma sensationaliseren. [De film is holistisch in de zin dat het leven van Agnes wordt gevormd door wat haar overkomt, maar dat is niet de hele film zo; we leven niet de hele tijd gedwongen in die sensatie. Ik vraag me af of je het gevoel hebt dat we onze taal moeten ontwikkelen om over dat thema te praten?
Eva Victor:
''Absoluut. Ik weet alleen hoe ik over mijn ervaring met deze film moet praten, maar het is echt interessant; de film doet zijn best om je de taal te geven die hij wil gebruiken. De film noemt het “iets slechts” en de enige persoon die het woord “verkrachting” gebruikt is de dokter. Dus de film beweegt zich voorzichtig door de taal van dat onderwerp en het is interessant om te lezen hoe mensen tot nu toe over de film schrijven, omdat we bewust een logboeklijn hebben die meer holistisch bedoeld is. Ik wil niet dat iemand zich op een enge manier verrast voelt bij het zien van de film, maar het is bedoeld om iemands hand vast te houden terwijl je ernaar kijkt, en het is interessant om schrijvers het woord “verkrachting” te laten gebruiken of de uitdrukking “aanranding”, wat logisch is; ik begrijp het. Maar het is echt een interessante ervaring, omdat de film zijn eigen taal probeert te creëren voor dit onderwerp.
Ik weet niet of onze wereld alle woorden heeft om hierover te praten en ik denk dat onze wereld echt moeite heeft met nuance. Het is goed dat hier meer werk over is, want elke ervaring met een seksueel trauma is anders en iedereen verdient een stem om over zijn eigen ervaring te praten; ik hoop dat we op een plek komen waar we begrijpen hoe we erover kunnen praten zonder dat het grof wordt, of misschien niet grof, maar gewelddadig. Ik weet het niet. Ik ben het aan het uitzoeken. Ik weet in ieder geval hoe ik erover wil praten en alles wat ik wil zeggen zit in de film. Dus kijk de film en je kunt uitzoeken wat ik denk.''
Bron: Time, auteur: Andy Crump, URL: https://time.com/7296756/eva-victor-interview-sorry-baby/
Synopsis ''Sorry, Baby''
Agnes werd het slachtoffer van een ingrijpend voorval. Voor haar is er sindsdien een duidelijk verschil tussen het leven vóór en ná die nacht. Maar voor de rest van de wereld draait alles gewoon door. Gelukkig kan Agnes rekenen op haar beste vriendin Lydie, die er niet alleen voor haar was op de nacht dat alles veranderde, maar ook in de moeilijke jaren die volgden.
''Sorry, Baby'' is vanaf 23/7 te zien in Cinema ZED. Koop hier alvast je ticket!